Четвъртък, 16 Януари, 2014 16:56:55 BurgasNovinite.BG
В началото на месеца стана ясно, че "Бургаски корабостроителници" ще продължи да работи, но под ново име "Барабел" и, че поетапно ще бъдат канени на работа служителите на завода, които могат да се върнат, ако решат. Чиста проба трик за успокояване на ситуацията.
В началото на месеца стана ясно, че "Бургаски корабостроителници" ще продължи да работи, но под ново име "Барабел" и, че поетапно ще бъдат канени на работа служителите на завода, които могат да се върнат, ако решат. Чиста проба трик за успокояване на ситуацията.
Днес,
след приключването на срещата на съкратените служители от
корабостроилницата с ръководството на завода стана ясно, че заплати няма
да се изплатят. Работниците бяха категорични, че единствения вариант е
да си ги търсят по съдебен път.
Ръководството
им е казало още, че има над 20 бивши служители, които са отново
назначени на работа и едновременно с това са потвърдили, че завода
всъщност не може да извършва дейност, тъй като мястото, на което се
намира е с променен ПУП (Подробен устройствен план), според който е
предвидено там да има зелени площи и търговска част.
Протестите
на бившите корабостроители ще продължат утре пред банката, основен
кредитор. Те ще искат среща с кмета на Бургас и с областния управител
относно промяната на ПУП-а.
На
нас пък ни е известно, че единствените назначени са бившите
ръководители на "Бургаски корабостроителници" Любомир Томов и Димитър
Кимрянов, коита са прокуристи на новото дружество, с оглед на направени
постъпления за обявяването в несъстоятелност на "Бургаски
корабостроилници".
Подробният устройствен план (ПУП) на Бургаски корабостроителници АД е променен така, че напрактика унищожава предприятието, а
на негово място са предвидени общински улици и площи като за нов МОЛ или жилищен квартал.
Това припомниха по време на среща за бъдещето на компанията в четвъртък на 20 декември миналата година.
На нея присъстваха кметът на Бургас Димитър Николов, областният управител Павел Маринов, директорът на МВР-Бургас и др. До настоящия момент по този въпрос областният управител Павел Маринов, назначен от БСП, мълчи.
На нея присъстваха кметът на Бургас Димитър Николов, областният управител Павел Маринов, директорът на МВР-Бургас и др. До настоящия момент по този въпрос областният управител Павел Маринов, назначен от БСП, мълчи.
По
него, обаче се произнесе днес община Бургас със следния отговор - Няма
законова пречка „Бургаски корабостроителници“ да продължат дейността си,
твърдят от там.
Община Бургас твърди още,
че днешното изявление на новия директор на „Бургаски корабостроителници“
Диян Дянков, е опит да се прехвърли отговорността за съкращаването на
150 работници на Община Бургас.
В момента няма никаква пречка спрямо действащия ПУП, предприятието да работи и да осъществява дейността си.
Ако новият собственик желае да промени съществуващия ПУП, той може да използва всички законови форми, за да направи това. В сега действащия ПУП съществува УПИ за кораборемонтна дейност, логистична зона със складове и административни сгради, бизнес инкубатор, бензиностанция и всички необходими инфраструктурни съоръжения за работа на предприятието. Няма предвиждания за строителството на МОЛ, къщи и вили, каквито са твърденията. Сега съществуващите активи в предприятието по документи са със старото си предназначение.
Сегашното градоустройствено решение по никакъв начин не е пречка за продължаване на производството, каквото е и настояването на Община Бургас, добавят от там. Определяме като непочтено поведението на новия собственик, който, вместо да намери решение за съдбата на 150 останали на улицата семейства, използва притесненията им, внушавайки им неверни твърдения, казват още от община Бургас.
В момента няма никаква пречка спрямо действащия ПУП, предприятието да работи и да осъществява дейността си.
Ако новият собственик желае да промени съществуващия ПУП, той може да използва всички законови форми, за да направи това. В сега действащия ПУП съществува УПИ за кораборемонтна дейност, логистична зона със складове и административни сгради, бизнес инкубатор, бензиностанция и всички необходими инфраструктурни съоръжения за работа на предприятието. Няма предвиждания за строителството на МОЛ, къщи и вили, каквито са твърденията. Сега съществуващите активи в предприятието по документи са със старото си предназначение.
Сегашното градоустройствено решение по никакъв начин не е пречка за продължаване на производството, каквото е и настояването на Община Бургас, добавят от там. Определяме като непочтено поведението на новия собственик, който, вместо да намери решение за съдбата на 150 останали на улицата семейства, използва притесненията им, внушавайки им неверни твърдения, казват още от община Бургас.
А ние ще припомним една новина от
септември 2013, а тя е, че "Бургаски корабостроителници" АД беше
компанията, която трябваше да произведе пътническия кораб, който ще
тръгва от ремонтирания мост за остров Света Анастасия. Това съобщиха
тогава от община Бургас. Компанията спечели общинския конкурс с
предложение да произведе катамаран с капацитет 58 пътника в закрития
салон на главна палуба и 55 пътника на горна палуба. Припомняме още, че
"Бургаски корабостроителници" произведе през миналата година катамаран
за частна мидена ферма и доказа, че има опит в направата на подобен вид
плавателни съдове.
По
време на разговорите стана ясно, че предложението за промяна в ПУП-а е
направено от ЕЛ СИ ЕНЕРДЖИ АД и е станало със съгласието на старото
ръководство на завода.
Извършвани са незаконно разпореждане с имущество, пренасочвани са парични потоци по сметка на други предприятия и други злоупотреби, които източват предприятието, включително и заплатите на работниците.
От
новото ръководство твърдят, че са открили задължения в огромен размер и
потресаващи злоупотреби. Предишното ръководство е извършвало източване
на дружеството и е натрупало задължения, които не могат да бъдат
обслужвани. Впрочем това обстоятелство, както и документите по промяната
на ПУП - не може да са останало скрити от новите собственици от
предходни финансови анализи. Те твърдят, че дали ще има изобщо вече
Бургаски корабостроителници АД на първо място зависи от отхвърлянето на
вече одобрения ПУП и приемане на нов. Но, придобиването на собствеността
при вече такива обстоятелства недвусмислено идва да подскаже, че
Корабостроителницата е сменила своя собственик, за да бъде доунищожена и
никой няма намерение да възстановява някаква дейност там и настоящия
ПУП не е никакъв основателен мотив работата на корабостроителницата да
продължи. Никой не купува нищо без обстоен финансово-счетоводен анализ,
така, че всичко се е знаело предварително. Новият собственик при всички
положения ще разчита на печалба от друг източник, а не от подновяване на
дейността на карабостроителницата. Впрочем, инвентарът на завода е вече
обявен за продажба в няколко руски сайта.
Според нас този емблематичен за града и страната Завод вече няма да съществува, кой каквото и да казва.
В тази тежка ситуация съкратените работници и служители могат да получат последните 3 начислени, но неплатени заплати по трудов договор от фонда за гарантиране на вземанията на работниците към Националния осигурителен институт (НОИ).
Възнагражденията,
които фирмата им дължи, трябва да са от последните 6 месеца преди
откриването на производството за несъстоятелност. За остатъка трябва да
претендират чрез съда.
Ако обаче
предприятието бъде обявено в несъстоятелност, докато работникът е в
дълъг болничен, той няма право на гарантирано вземане, защото през това
време получава обезщетение от държавното обществено осигуряване.
Право на гарантирано вземане имат работниците с действащ трудов договор към датата, на която в Търговския регистър е вписано решението на съда за откриване на производството за фалит. Възможност да търсят неплатени заплати от фонда имат и служителите, чийто контракт е бил прекратен през трите месеца, предхождащи началото на процедурата по несъстоятелност.
----------------------------------------------
Ето каква информация бе публикувана в сайта pan.bg преди доста време.
Припомняме
също, че последните данни от отчета на "Бургаски корабостроителници" за
2011 г. показваха влошаване на финансовото състояние на компанията.
Приходите от ремонт и преустройство на кораби (които са 1.3 млн. лв.) са
спаднали два пъти спрямо предходната година и пет пъти спрямо 2010 г.
Загубата в края на 2011 г. е 3.1 млн. лв. От отчета ставаше ясно, че
активи за 21.935 млн. лв. са ипотекирани като обезпечение по заеми. Един
от големите кредитори на корабостроителниците е Първа инвестиционна
банка, като заемите, които тя е отпуснала, чийто падеж падаше през
октомври 2013 г. Очевидно е, че спешната продажба е продиктувана от
кредитора или поне е свързана със заема.
Освен в полза на банката ипотеки са били учредявани и в полза на Агенцията за приватизация. През август миналата година по линия на изпълнително дело в полза на агенцията е бил продаден атрактивен имот. Теренът, който е продаден през частен съдия-изпълнител в Бургас, се простира на 123 дка площ, има изградена кейова стена и през последните години е бил обект на подобрения, които дават възможност на собственика му да извършва пристанищна дейност, става ясно от обявата за публичната продан. Тя е осъществена на цена 1.2 млн. лв.
Купувач е регистрираната само три месеца преди сделката компания "Ел Си Енерджи", която се представлява от Николай Филипов. Името му се свързва с десетки други компании в Бургас, извършващи главно посредническа дейност. Почти веднага след като купува имота, "Ел Си Енерджи" го ипотекира в полза на бургаската "Ню Лоджистик груп". През март 2013 г. ипотеката е вдигната, като веднага е учредена нова ипотека. Тя вече е за 5 млн. лв. в полза на Общинска банка, която е предоставила заем на "Ню Лоджистик груп". Или иначе казано, за една година оценката на терена нараства над четири пъти.
Според бургаски източници има съмнения, че купувачът "Ел Си Енерджи" е свързан с Васил Божков и че е използвана схема за запазване на част от бизнеса в полза на хазартния бос. Проверка в Търговския регистър обаче не открива никакви общи връзки.
Причината, поради която Агенцията за приватизация е продала терена, е неизпълнение на приватизационен ангажимент, който "Бургаски корабостроителници" са поели с покупката на 70% от "Балканкар-Дунав" през 2007 г. Той е включвал задължение за уреждане на публичните задължения на дружеството, които са възлизали на 1.4 млн. лв. Заради неизпълнението на ангажимента от агенцията са начислили неустойка от 729 хил. лв., върху която текат и лихви. Спорът предстои да бъде разгледан от Върховния касационен съд. Агенцията за приватизация обаче вероятно ще има още суми за събиране, защото основната част от приходите от продажба на терена (над 1 млн. лв.) са отишли при друг кредитор на дружеството.
Към 2011 г. в отчета на "Бургаски корабостроителници" се води като декапитализирано и носещо загуби за собственика си, поради което инвестицията в него е обезценена 100%.
Освен неяснотата около това кой е реалният нов собственик на кейовото пристанище на корабостроителниците в Бургас остава без отговор и въпросът как ще се процедира с оставащите около 580 дка индустриални сгради, специализирано оборудване и площи на първа линия на морето. За специалисти от корабната индустрия в Бургас цитираната в медиите цена от 120 млн. евро за активите на дружеството е нереално висока.
Според бивш служител на компанията пазарната стойност на земята е не повече от 35 млн. лв., като премията за намиращия се на индустриалните площадки скрап не би надхвърлила 2 млн. лв. Експерти по недвижими имоти обръщат внимание, че освен земята корабостроитилниците имат и други ценни активи, като например лицензията за извършване на пристанищна дейност. Благодарение на това бъдещият нов собственик може да реши да запази дейността на дружеството, като по този начин остави на работа и заетите 150 души в предприятието отбелязаха миналата година през септември от pan.bg. И изразиха предположение, че другият вариант е теренът да бъде разчистен и на мястото да се построят логистични бази, складови зони или производствени цехове.
Освен в полза на банката ипотеки са били учредявани и в полза на Агенцията за приватизация. През август миналата година по линия на изпълнително дело в полза на агенцията е бил продаден атрактивен имот. Теренът, който е продаден през частен съдия-изпълнител в Бургас, се простира на 123 дка площ, има изградена кейова стена и през последните години е бил обект на подобрения, които дават възможност на собственика му да извършва пристанищна дейност, става ясно от обявата за публичната продан. Тя е осъществена на цена 1.2 млн. лв.
Купувач е регистрираната само три месеца преди сделката компания "Ел Си Енерджи", която се представлява от Николай Филипов. Името му се свързва с десетки други компании в Бургас, извършващи главно посредническа дейност. Почти веднага след като купува имота, "Ел Си Енерджи" го ипотекира в полза на бургаската "Ню Лоджистик груп". През март 2013 г. ипотеката е вдигната, като веднага е учредена нова ипотека. Тя вече е за 5 млн. лв. в полза на Общинска банка, която е предоставила заем на "Ню Лоджистик груп". Или иначе казано, за една година оценката на терена нараства над четири пъти.
Според бургаски източници има съмнения, че купувачът "Ел Си Енерджи" е свързан с Васил Божков и че е използвана схема за запазване на част от бизнеса в полза на хазартния бос. Проверка в Търговския регистър обаче не открива никакви общи връзки.
Причината, поради която Агенцията за приватизация е продала терена, е неизпълнение на приватизационен ангажимент, който "Бургаски корабостроителници" са поели с покупката на 70% от "Балканкар-Дунав" през 2007 г. Той е включвал задължение за уреждане на публичните задължения на дружеството, които са възлизали на 1.4 млн. лв. Заради неизпълнението на ангажимента от агенцията са начислили неустойка от 729 хил. лв., върху която текат и лихви. Спорът предстои да бъде разгледан от Върховния касационен съд. Агенцията за приватизация обаче вероятно ще има още суми за събиране, защото основната част от приходите от продажба на терена (над 1 млн. лв.) са отишли при друг кредитор на дружеството.
Към 2011 г. в отчета на "Бургаски корабостроителници" се води като декапитализирано и носещо загуби за собственика си, поради което инвестицията в него е обезценена 100%.
Освен неяснотата около това кой е реалният нов собственик на кейовото пристанище на корабостроителниците в Бургас остава без отговор и въпросът как ще се процедира с оставащите около 580 дка индустриални сгради, специализирано оборудване и площи на първа линия на морето. За специалисти от корабната индустрия в Бургас цитираната в медиите цена от 120 млн. евро за активите на дружеството е нереално висока.
Според бивш служител на компанията пазарната стойност на земята е не повече от 35 млн. лв., като премията за намиращия се на индустриалните площадки скрап не би надхвърлила 2 млн. лв. Експерти по недвижими имоти обръщат внимание, че освен земята корабостроитилниците имат и други ценни активи, като например лицензията за извършване на пристанищна дейност. Благодарение на това бъдещият нов собственик може да реши да запази дейността на дружеството, като по този начин остави на работа и заетите 150 души в предприятието отбелязаха миналата година през септември от pan.bg. И изразиха предположение, че другият вариант е теренът да бъде разчистен и на мястото да се построят логистични бази, складови зони или производствени цехове.