Сряда, 30 Март, 2016 16:10:30 Катя Стоянова - BurgasNovinite.BG
Когато анестезиолог реши, че може да прави здравна реформа, само защото е министър по партийна линия, а не по компетентности по - добре да се утешаваме с райски газ, вместо да очакваме качествени здравни услуги. Изчетох всичко свързано със здравната му реформа. В нея освен грижата за два пъти повече бюрокрация за сметка на здравни услуги, друго не съзрях.
Когато анестезиолог реши, че може да прави здравна реформа, само защото е министър по партийна линия, а не по компетентности по - добре да се утешаваме с райски газ, вместо да очакваме качествени здравни услуги. Изчетох всичко свързано със здравната му реформа. В нея освен грижата за два пъти повече бюрокрация за сметка на здравни услуги, друго не съзрях.
Нямам представа за
кого е предназначена т.нар. "здравна реформа" и какви са целите на
министъра, но реформа в която не се определя ясна и дългосрочна
стратегия на превенцията на здравето, което е решаващ фактор в
здравеопазването и което води до спестяване на милиарди от държавния
бюджет не е здравна реформа.
Иначе
Национална програма за превенция на хроничните незаразни болести за
периода 2014 - 2020 г. имаме, но по нея очевидно не се работи ефективно.
Общопрактикуващите лекари са партньори по дейностите на програмата, но
също само на хартия или с малки изключения за незначителен брой
заболявания.
Основната работа на личния лекар е профилактиката, но този процес там вместо да се утвърждава е почти нулев. Финансовия разчет за 2016г. по програмата е 13 328 700лв. Никъде не намерих информация тези пари да са дадени и усвоени от някого или пък да предстои да бъдат разпределени.
Основната работа на личния лекар е профилактиката, но този процес там вместо да се утвърждава е почти нулев. Финансовия разчет за 2016г. по програмата е 13 328 700лв. Никъде не намерих информация тези пари да са дадени и усвоени от някого или пък да предстои да бъдат разпределени.
Заделените
финансови средства от ЕС за изпълнение на програмата са в размер на 446
милиона евро за периода от 1 януари 2014 г. до 31 декември 2020г.
Програмата е отворена за участието на всички държави членки на ЕС. Не
открих колко средства са усвоено от предвидените за превенция на
здравето пари от ЕС.
В
Националната здравна карта никъде не прочетох за намерения обвързани с
активна профилактика на здравето. Според мен министърът е по -
заинтересован България да не изостава по брой на болните и леглата в
болниците да са пълни, отколкото за грижата за българите да не се
разболяват. А е министър на здравеопазването, а не министър на
лечението. Който обаче завчера съобщи с гордост, че парите за лечение на
есенциална хипертони се увеличават с 4 млн. Вместо да каже дадохме пари
за превенция на есенциалната хипертония, резултатите са задоволителни,
болните са три пъти по - малко и спестихме на държавата 4 млн. ТЕЛК -
овете продължават да се пълнят с хора с усложнени хронични заболявания,
които по закон трябва да имат друг социален статус на здравно осигурени
от държавата, но повечето, съвсем умишлено, не получават такъв. Поради
заболяванията си тези хора не са активно работещи, не разполагат със
средства за лечение и здравни осигуровки. С две думи, социално
изключени, изхвърлени на боклука. Ако има здравна осигуровка, са им
ограничени здравните права, както на всички останали.
Качеството
на първичната извънболнична помощ е под всякаква критика и заради хаоса
в който пребивават нямат вина общопрактикуващите лекари. Те ,според
министъра, вече не са лекари, а обикновени администратори. Да
предпочиташ идентификаторите пред превенцията на здравето си е малоумие
откъдето и да го погледнеш. Няма въведена електронната здравна карта. От
началото на реформата слушаме, че пациентите ще имат електронно досие и
ще знаят на какво имат право за годината. Т.с. с електронното досие би
могъл да бъде облекчен проблемът с направленията за лекарите на които
сега при практика с 1500 души се полагат средно по 60 направления. Затова негодуват не само общопрактикуващите лекари, а и пациентите, които отдавна не са пациенти, а клиенти. Психическото и социално здраве на българите е лошо, съответно и телесното и с т. нар. реформа проблемът се задълбочава. Абсолютна грешка е, че болниците станаха търговски дружества и е крайно време това да бъде осъзнато. Пръстов
отпечатък реформа не прави. Реформа означава намаляване на смъртността и
действително намаляване на хоспитализациите, поради липса на болни. В
България имаме 435 болници, при необходимост от 250, в които е имало 2
милиона хоспитализации през изминалата година. Това се дължи на
обстоятелството, че болниците са търговски дружества и се интересуват
повече от финансово счетоводните си успехи, а не от медицина. Липсата на баланс е фатален за българското здравеопазване и ще продължава да води до
- по - висока смъртност на млади хора и по - ниска раждаемост.