Снимка: btvnovinite.bg
Коронавирусът промени света ни завинаги. Пандемията засегна работата ни, икономиките ни и държавите ни. Достигна, на практика, до почти всички и много от нещата, които иначе сме виждали само по филмите – станаха реалност. Например, хилядите блокирани в морето. Точно като българина капитан Иван Льолев, съобщава bTV.
Морето е отделен свят. Хиляди пътуват – едни към мечтаната ваканция, а други се качват за пореден път, рутинно, защото са на работа. По данни на Международната морска организация 150 хил. професионални моряци в момента са на борда въпреки изтеклите им договори. На практика – блокирани. Основна причина e коронавирусът.
„Ако имам някаква яснота – 10-15-20 дни, че ще бъда сменен някъде, със сигурност пак няма да бъде кой знае колко голям проблем. Човек може да се настрои психически и да го изтрае, но казвам ви отчаянието настъпва, че няма никаква яснота“, каза кап. Льолев. След дни започва шестия си месец на борда. „Има хора, които са с такива контракти, специално моят няма удължаване. Няма удължаване, няма и по-малко – точно 4 месеца е контрактът. Няма записано, нито удължаване, но имайте предвид, че тези, които имат удължаване – удължаването е 1 месец. 1 месец – не повече. Дори и да броим, че контрактът има неписано удължаване то вече мина“, разказа българският моряк. На корабът „Лила“, който той управлява, има още шестима българи. Четирима са с изтекли договори, но смени няма как да бъдат направени. Получават отказ вече от 3 различни порта.
„Моят колега и сменник беше в Южна Африка – пристигна, оставиха го на хотел и същата вечер излезна решението: „Забраняват се смените на екипажи“. Това беше като гръм от ясно небе и го върнаха човека обратно. Значи нямаше проблем да дойде, да прелети от Европа да дойде до Южна Африка, да се настани на хотел и да го върнат обратно – не е никакъв проблем обаче не е разрешиха смяната да се осъществи“, каза Льолев. Причината за забавяне на смените е тази, че всички държави са с затворени граници за чужди граждани поради пандемията COVID-19, т.е. не допускат влизане на чужденци в страните си.
„Фирмата постоянно следи къде можем да извършим смените въпреки забраните, ежедневно се иска информация от агентите къде можем да отбием кораба за смяна“, отговаря агентът за България на гръцката компания-корабособственик. А ситуацията не е прецедент. 80% от българските моряци са част от чужди компании, а държавата няма как да знае колко от тях в момента са блокирани заради пандемията.
„Има форсмажорни ситуации в живота на човек. В нашия занаят много често се случват, така че няма какво да се направи, колкото и да изглежда интересно да помогне държавата. Когато сте на другия край на света и в съответната държава няма полети, и съответната държава е с наложени забрани – вие нямате никакъв шанс, заявявам го най-искрено на всички да го знаят“, уточни кап. Живко Петров, изп. дир. на „Морска администрация“.
Директорът на „Морска администрация“ обобщава – блокираните в морето сънародници трябва да изчакат забраните в третите страни да отпаднат. И тъй като държавите са почти безсилни, когато европейски граждани не могат да си тръгнат от работното си място си в открития океан, Международната морска организация поиска създаването на т. нар. „зелени коридори“ за извършване на смени на моряците. „Проблемът в комуникациите е това, че на високо ниво, да кажем на политическо ниво, се взимат препоръки, вземат се решения, но докато те практически бъдат сведени до нивата, с които се комуникира минава време. Това е факт. По принцип, Международната морска организация в такива моменти и в такива процедури не може да дава инструкции, които са с императивен характер към правителствата и там, разбира се, остава към всяко едно правителство да реши какви правила мерки и разбиране да приложи, и за което, разбира се, няма санкции“, заяви кап. Андриян Евтимов, български посланик на Международната морска организация.
„И въпреки че Европейската комисия задължава държавите-членки да разрешават смените на екипажи, то няма как да има изисквания към трети страни, през които европейски граждани като българите на кораб „Лила“ и капитан Льолев да бъдат допускани приоритетно“, се казва още в официалната позиция. Част от българските евродепутати заявиха готовност да поискат Еврокомисията да призове третите страни да отворят границите си за смените на европейските моряци. „Когато всичко е нормално всички са много силни и в момента, когато е малко извънредна ситуация – виждаме че нищо не се получава“, сподели кап. Льолев. Така блокираните моряци засега не могат да направят нищо друго, освен да чакат