От Българско либертарианско общество обаче сигнализират за редица проблеми в наредбата, която урежда процеса по установяване на употребили дрога водачи. Това вече доведе до висок брой осъдителни присъди за шофиране "след употреба“, дори шофьорът да не е бил под влияние на наркотик в момента. Данните за страната ни значително надвишават средноевропейските, а завишаването спрямо съседите ни от Балканите е в рамките на десетки пъти. При полицейските акции по линия на Европейската мрежа на службите на Пътна полиция (TISPOL), когато в цяла Европа едновременно и на случаен принцип са тествани стотици хиляди граждани, в България положителните проби са с 25 пъти повече, отколкото в Румъния, и 75 пъти повече от тези в Полша, допълват от гражданската организация.
Примерът с хлорихина не е единствен. Същият апарат категорично отчита употреба на канабис при използването на напълно легални и разрешени хранителни добавки, дори употреба на опиати, ако шофьорът е ял кифла с маково семе. Освен това, при провеждани замервания, въпросната машина, серия 5000, дава голям брой фалшиви позитивни и фалшиви отрицателни проби.
Дори да обжалваш резултата от тестера, докато кръвната проба не е готова, книжката е отнета, колата – конфискувана (според новите указания на главния прокурор), а срещу теб виси условна присъда за до 6 години затвор (според новите законодателни предложения), солидна глоба и разноски по дело, казват още от Българско либертарианско общество. И свидетелстват за поне три известни случая на водачи, които дават и слюнчеста, и първа кръвна проби като положителни за букет от вещества, които не са използвали никога през живота си.
На невинните им се налага да чакат да бъдат оправдани чак след тройна експертиза. Това е така, защото нито една от посочените в Наредбата лаборатории не изпълнява световните стандарти за тестване на наркотични вещества. Например за употреба на канабис се счита дори 1 нг/мл остатък от метаболит, който може да бъде засечен в това количество дори седмици след инцидентна употреба. Следи от лекарствени продукти и широко използвани медицински упойки, като бензодиазепините, също се откриват в тялото около месец."Нередностите в Наредбата за тестването на водачи са причината да има близо 10 000 "надрусани“ шофьори за последните 3 години, които изтърпяват условни и ефективни присъди, а това да не променя по никакъв начин смъртността и броя на пострадалите в ПТП. Просто залавяме грешните хора“, заяви Димитър Карагегов, основател на каузата Liberty 420.
Според данните, които министър Младен Маринов предостави на Народното събрание през април, последните 2 години са регистрирани най-много катастрофи, причинени от "дрогирани“ водачи, но всъщност става въпрос за не повече от 0.15% от всички (49 ПТП от 35 131 общо за 2019 г.). Много повече са тези, причинени от алкохол.
„Искат да увеличават още и драстично наказанията, а поне от три години страната ни е с най-суровата система за санкциониране на "дрогирани“ водачи в целия ЕС. Едновременно с това сме и на челните места по смъртност. Изглежда просто се нуждаем от други мерки“, допълни Карагегов./dnes.dir.bg