От 2 септември започва да се прилага новият регламент на Европейския съюз относно одобряването и надзора на пазара на моторни превозни средства, съобщиха от пресцентъра на ЕК в България.
Регламентът бе приет още през май 2018 г, но влиза в сила едва сега. Документът цели да се затегне надзорът върху автомобилния пазар.Текстовете са свързани с подобряването на качеството и независимостта на одобряването на типа и изпитването на превозните средства, предвижда увеличаване на проверките на автомобилите, които вече са на пазара на ЕС, и укрепва цялостната система чрез засилен европейски надзор.
Основните елементи на новите правила на ЕС са:
- Независимост и качество на изпитването преди пускането на автомобил
на пазара: техническите служби, извършващи изпитвания и инспекции на
нови модели автомобили, ще бъдат подлагани на независим одит въз основа
на строги критерии, за да получат и запазят предоставяния им от
държавите членки статут.
Националните органи по одобряването на типа вече подлежат на партньорски
оценки, за да се гарантира, че съответните правила се прилагат стриктно
в целия ЕС.
- Проверки на вече пуснати на пазара автомобили: с новата рамка също
така се подобряват проверките на превозните средства, които вече се
предлагат на пазара и продават в местните представителства.
Отсега нататък от държавите членки се изисква редовно да проверяват
минимален брой автомобили и те вече са в състояние да предприемат
предпазни мерки срещу превозни средства на своята територия, които не
отговарят на изискванията, без да е необходимо да чакат органа, издал
одобрението на типа, да предприеме действия.
- Надзор на европейско равнище: в допълнение Комисията вече може да
извършва проверки за съответствие на превозните средства в лаборатории
или на пътя.
В случаите, когато производителите нарушават законодателството в
областта на одобряването на типа (например като използват
измервателно-коригиращи устройства или представят фалшиви декларации),
Комисията може да разпореди изтегляне от пазара в целия ЕС и да наложи
санкции на тези производители на стойност до 30 000 EUR на автомобил.
До момента само националните органи, издали одобрение за конкретния тип автомобили, можеха да налагат такива мерки.