Кулата в Пиза далеч не е единствената наклонена кула нито в Европа, нито по света. През 2015 г. с наклонени кули се сдобиха и двата най-големи морски града у нас. С въвеждането в експлоатация на Бреговите центрове за управление на трафика във Варна и в Бургас България стана първата държава в Черноморския регион, изградила модерна интегрирана система за управление на корабния трафик и информационно обслужване на корабоплаването.
Преди да бъдат избрани точните местоположения на двата центъра, е
направено сериозно проучване откъде операторите ще имат най-добра
видимост. Става ясно, че от навигационна гледна точка най-подходящото
място за варненския център е в Аспарухов парк, а за бургаския – в Зоната
за обществен достъп на пристанището.
През последните няколко години Аспарухов парк става все по-посещавана
дестинация от варненци, а Свободната зона на пристанище Бургас е сред
най-предпочитаните места за отдих и разходки на бургазлии и гости на
града. Така съвсем естествено Бреговите центрове започват да привличат
вниманието и да попадат все по-често в обективите на фотографите, като
неусетно се превръщат в знакови сгради.
Истината е, че двете кули далеч не са така наклонени, както Кулата в Пиза, но тяхната причудлива форма създава такова усещане. Тя е такава заради естеството на работа на операторите. Наклонените кули никога не спят. Операторите наблюдават трафика 24 часа в денонощието, насочват корабите, организират съвместното им преминаване и влизането им в пристанищата. Нощно време е необходимо прозорците, през които те гледат, да бъдат наклонени напред, така че отраженията от светлини, които се намират в залата, да не им пречат да виждат навън в тъмното.
Бреговите центрове отговарят за двата навигационни района по
Българското Черноморско крайбрежие. Северният район започва от
Дуранкулак и стига до нос Емине. Южният започва от нос Емине на север и
стига до Резово на юг. В тях са инсталирани редица системи за управление
на корабния трафик, за електронен документооборот в морския транспорт и
за управление на маневрите в пристанищата.
Двата центъра, оперирани от Държавно предприятие „Пристанищна
инфраструктура“, предоставят възможности за обмен на информация и
съвместни действия с различни държавни структури като ГД „Гранична
полиция“, Военноморските сили и Агенция „Митници“.
Бреговите центрове във Варна и Бургас са изградени от ДП „Пристанищна инфраструктура“ в рамките на проект „Информационна система за управление на трафика на плавателни съдове (VTMIS)-Фаза 3“, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие, чрез Оперативна програма „Транспорт“./investor.bg