С приключването на казуса с Brexit, думата "зелено" ще бъде на мода тази година в Брюксел. В рамките на мащабната програма за икономическо възстановяване на ЕС повече от 500 милиарда евро ще подпомогнат региона, за да изчисти енергийния, промишления, транспортния и земеделския си сектор.
Зеленият договор, централен стълб на плана за възстановяване, ще бъде превърнат в законодателство, което ще направи необратимата амбициозна цел на Европа да стане първият в света климатично неутрален континент до 2050 г. И това ще проправи пътя за редица законодателни разпоредби, които ще направят бизнеса и ежедневието по-екологични във всички области. Ето и някои от областите, за които се предвиждат промени в законодателството на ЕС тази година, събрани от кореспондента на Bloomberg Ева Круковска.Закон за климата. Правителствата на ЕС и Европейският парламент ще се споразумеят за окончателно законодателство, което не само ще направи обвързваща целта за нулеви емисии до 2050 г., но и ще повиши визията за намаляване на замърсяването до 2030 г. с поне 55% спрямо нивата от 1990 г. Приемането на Закона за климата е приоритет за Португалия, която пое ротационното председателство на ЕС от Германия в началото на годината.
Въглероден данък. Чрез определяне на цена на емисиите, вложени в определени вносни стоки, Европейската комисия иска да убие два заека с един удар: да осигури равни условия за европейските производители и да стимулира повече климатични действия в чужбина. Идеята за въвеждането на така наречения механизъм за регулиране на въглеродните емисии на граница вече предизвика опасения от страни извън ЕС, като Русия и Китай, но някои икономисти казват, че това може да доведе до трансатлантически климатичен клуб, ако новоизбраният президент Джо Байдън реши да облага въглерода на границата на САЩ p>
По-чисти автомобили. Автомобилната индустрия е изправена пред по-строги стандарти за емисии на автомобили и нови леки търговски превозни средства. Замърсяването от транспорта остава упорито високо и ЕС иска да го намали, като обезсърчи производството на двигатели с вътрешно горене и насърчи електрическите превозни средства.