До 2027 г. уредите за дялово разпределение трябва да бъдат подменени с дистанционни, прие на първо четене парламентът.
Със 71 гласа "за", 0 "против" и 12 въздържали се депутатите одобриха
промени в Закона за енергийната ефективност, с които се транспонират
разпоредбите на приетата през 2018 г. Директива (ЕС) 2018/844 на
Европейския съюз.
Определена е и националната цел за енергийна ефективност за 2030 г., като за подпомагане изпълнението ѝ се въвежда нова схема за задължения за енергийни спестявания и се посочват задължените лица, в които се включват и търговците на течни горива за транспортни цели.
Подмяната на търговските уреди и на уредите за дялово разпределение с дистанционни ще даде възможност за ежемесечни фактури, няма да има изравнителни сметки, лесно ще се хващат хората, които злоупотребяват или крадат енергия спрямо своите съседи, и това ще даде по-голямо доверие на потребителите спрямо доставчиците на услуги, посочи председателят на парламентарната комисия по енергетика Валентин Николов /ГЕРБ/.
Въпреки че от 25 октомври миналата година изискванията и сроковете за монтиране на дистанционните уреди влязоха в сила, смяната на уредите у нас не беше задължителна, защото евродирективата ЕС 2018/2002, налагаща това изискване, не беше транспонирана в законодателството ни до този момент. Така оттук нататък, всички уреди, когато им изтече срокът на годност или се повредят, ще бъдат сменяни с такива с дистанционно отчитане. Смяната ще стане поетапно, но крайният срок за подмяна у нас е до 1 януари 2027 г.
В сгради - етажна собственост, в които се доставя енергия за охлаждане от централен източник или от районна охладителна система, ще се инсталират индивидуални измервателни уреди за потребената енергия за охлаждане във всеки отделен имот. Когато в сграда - етажна собственост, всички измервателни уреди са с дистанционно отчитане, на крайните ползватели ще се дава информация за фактурирането въз основа на реалното потребление поне веднъж на три месеца, а от 1 януари 2022 г. - на всеки месец.
Новост в закона е и изискването за инвестиционните проекти за изграждане на сгради, както и преустройство, реконструкция или ремонти, да осигуряват възможност за монтиране устройства за саморегулиране и за отделно регулиране на температурата във всяка стая, както и да предвиждат проектиране на сгради с близко до нулево потребление на енергия от 1 януари тази година.
Рамадан Аталай /ДПС/ постави риторично въпроса защо смяната на уредите ще е за сметка на клиента. И отговори - защото, когато санирахме сградите, не създадохме възможност търговските уреди да поставим на входната врата на клиента.
Много пари се изразходиха за саниране на сградите, но досега нямаме анализ колко енергия е спестена при крайния клиент и колко мощности можем да закрием или да минем на производство на енергия от други мощности, посочи Аталай.
Държавата нищо няма да направи, а всички мерки трябва да бъдат изпълнени от задължените лица, коментираха от "БСП за България"/. Дадоха пример за алтернативни мерки, които да намерят място в законопроекта. Не да казваме, че мерките за подмяна на уредите за дялово разпределение ще бъдат за сметка на собственика, а да кажем, че държавата ще направи програма за тяхната поетапна подмяна с финансови средства, осигурени от държавата. Между първо и второ четене ще предложат поне 5 процента от сградния фонд да подлежи на обновяване всяка година, което било задължение по директивата.
Законопроект не бил подминат от лобистки член, в който необосновано се намалява 12 пъти обемът на търгуваните горива от бензиностанциите като критерий за задължено лице. По думите му, това е опит за уреждане на отношенията между големи и малки бензиностанции.