Работодателите стават все по-нетърпеливи с неваксинираните. Те изчакваха с месеци информационните кампании, бонуси и други стимули да насърчат работната им сила да се ваксинира срещу COVID-19. Сега все повечето от тях сами въвеждат правила, които правят по-трудно за служителите да откажат - от преки заповеди до изисквания неваксинираните да се подлагат на редовни тестове, пише Асошиейтед прес, цитиран от БТА.
Сред работодателите, които са привърженици на по-решителните мерки са федералното правителство, щатските правителства на Калифорния и Ню Йорк, технологичните гиганти "Гугъл'' и "Фейсбук", "Уолт Дисни" и Националната футболна асоциация. Някои болници, университети, ресторанти, барове и други места за забавление също започнаха да изискват ваксини.В немалко от компаниите, където ваксинацията е задължителна, работят предимно офис служители, които вече са до голяма степен ваксинирани и не са склонни да работят заедно с неваксинирани. Докато хората, които все още отказват да се имунизират имат друг профил.
Големи компании, които разчитат на работници с ниски доходи - производители на храни, складове, супермаркети и други вериги от магазини, избягват да изискват ваксиниране от страх да не прогонят служителите си и да не влошат проблема с недостига на работна ръка, с който се сблъскват.
От "Тайсън Фуудс", например, заявиха, че около половината от работната им сила в САЩ - 56 хил. служители, са си поставили ваксини, след като компанията, която преработва месо и птици, е организирала повече от 100 ваксинационни събития от февруари насам. Но добавят, че нямат планове да налагат на другата половина задължително ваксиниране.
"Уолмарт" и "Амазон", двата най-големи частни работодатели в Съединените щати, също отказват да въведат изискване за ваксинация за почасовите си работници и продължават да разчитат на стратегии като раздаване на бонуси и ваксиниране на работното място. Но "Уолмарт" ясно заяви, че служителите в централата на компанията ще трябва да се ваксинират до 4 октомври.
Федералното правителство, което е и най-големият работодател в страната, не е склонно на компромиси. Миналата седмица президентът Джо Байдън обяви, че всички федерални служители и подизпълнители трябва да се ваксинират или да се примирят ежеседмични тестове, както и да загубят привилегии, като например командировките. Правителството е готово да поеме разходите за тестовете, но други работодатели разчитат на здравните осигуровки на служителите си за покриване на разходите.
Решението на Байдън може да насърчи други работодатели, тъй като е сигнал, че ще имат пълно правно основание да наложат подобни правила, казва Брайън Кроп, ръководител на изследванията в областта на човешките ресурси в консултантската фирма "Гартнър".
Но Кроп отбелязва, че някои компании са изправени пред сложни проблеми, които надхвърлят въпроса дали задължителното ваксиниране е законосъобразно, тъй като срещат сериозна съпротива срещу ваксините в много от щатите, в които работят.
На търговците на дребно като "Уолмарт" може да им е трудно да оправдаят изисквания за ваксинация на служителите си, докато същевременно позволяват купувачите да са неваксинирани, обяснява Кроп. Магазините като цяло избягват да ограничават неваксинираните си клиенти, защото се опасяват да не ги отблъснат и защото е трудно да проверяват статуса им.
Според проучвания на "Гартнър" по-малко от 10% от работодателите са заявили, че смятат да въведат изисквания всички служители да бъдат ваксинирани.
"Юниън скуеър хоспиталити груп", сдружение на ресторанти и барове в Ню Йорк, основано от Дани Майер, е решило, че служителите трябва да бъдат ваксинирани до 7 септември. След тази дата само ваксинирани клиенти ще бъдат допускани в заведенията от групата. Подобно решение е взето и от Съюза на собствениците на барове в Сан Франциско, обединяващ около 300 бара. "Имахме среща, на която "нещото, което се открояваше, беше гняв и разочарование" към отказващите ваксини, каза основателят Бен Блейман.
Докато някои компании се опасяват, че правилата за задължителна ваксинация ще отблъснат служителите, пандемията също опразва работните места. Блейман каза, че наскоро е трябвало да затвори бара си за една нощ, след като барманът му, който бил напълно ваксиниран, е дал положителен тест и той не е могъл да му намери заместник.
Някои работодатели стигат до извода, че е по-просто да въведат изискване за ваксиниране, отколкото да се опитват да измислят различни правила за носенето на маски и социално дистанциране за малкия си брой неваксинирани служители.
Глобалният инвестиционен мениджър "БлекРок", който допуска в офисите си в САЩ само ваксинирани работници заяви, че хората ще имат свободата да ходят без маски, както позволяват местните здравни насоки, да седят един до друг и да се събират без ограничения. Компанията обяви, че 85% от служителите ѝ в САЩ са ваксинирани или са в процес на ваксинация.
"Никак не искам да го правя. Но ако се наложи, ще го направя", каза Путман. "Не мога да спя от тези мисли, но повече ме е страх от инфекцията", добави той.
Но задължителната ваксинация е и повод да се изясни потенциалната ответна реакция на служителите. Болниците и старческите домове например все повече въвеждат изискване служителите им да са ваксинирани. Засега те издържат на оспорване в съда. Повече от 150 служители в болница в Хюстън, които отказаха да си поставят ваксината срещу COVID-19, бяха уволнени или подадоха оставка, след като съдия отхвърли иска на служител, заведен срещу изискването.
"Атрия Синиър Ливинг", която ръководи над 200 жилищни комплекса за възрастни в цялата страна, беше сред първите, наложила през януари задължително ваксиниране на своя персонал. Задължителното ваксиниране проработи. Почти 99% от всички 10 хил. служители на "Атриа" са ваксинирани и само малка част напусна заради условието, казва изпълнителният директор и председател Джон Мур.