Преди дни станаха ясни данните, извлечени от черната кутия на
падналия през юни месец край Шабла изтребител МиГ-29, чийто пилот
подполковник Валентин Терзиев загина.
Разчетената информация от черната кутия на разбилия се изтребител МиГ-29 показва, че първичната причина за катастрофата е "загуба на пространствена ориентация", обяви военният министър Георги Панайотов. Вторичната - "някакви неща, които са ставали на земята". Изводите потвърждават доклада на Военна полиция, оповестен в средата на юли.
Няма човешка грешка при инцидента с изтребителя МиГ-29. Категоричен е военният министър Георги Панайотов, след като информацията от черната кутия беше разчетена в секретна лаборатория в Курск.
"Никога не съм казвал, че е човешка грешка и не е човешка грешка", заяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов.
Основната причина е "загуба на пространствена ориентация". Изводът потвърждава заключението на доклада от разследването на "Военна полиция".
"Загубата на пространствена ориентация не е толкова лесна за обяснение ситуация и състояние на човешкия организъм", допълни Георги Панайотов.
За катастрофата, обясни Панайотов, обаче, има и вторична причина.
"Има някакви неща, които са ставали на земята, които е можело да бъдат направени по по-добрия начин", добави Георги Панайотов.
Коя точно е засечката в организацията на учението "Шабла 2021" е неясно. Ясно е, че самолетът e бил технически изправен. Същевременно няма човешка грешка.
"Всичко е ясно, но отново искам да кажа - не са приключили следствените действия по случая. И единствената структура, единствената институция, която може да ги оповестява, това е съдебната", подчерта служебният министър на отбраната.
Българин е командвал полета, но името му може да оповести само и единствено прокуратурата.
"След като са възстановени всички параметри на полета, траектория, действия на пилота, курс на самолета, позиция във въздуха, всичко това е възстановено - потвърждават се заключенията на "Военна полиция", които са известни", коментира още Георги Панайотов.
Докладът на "Военна полиция" установи, че фаталният полет в нощта срещу 9 юни продължава 29 минути.
Подполковник Терзиев излита от авиобазата в "Граф Игнатиево" 11 минути след полунощ.
34 минути след полунощ МиГ-29 на подполковник Терзиев минава под ръководството на ръководител полети "Бойно управление", 15 километра преди Добрич.
"Намалявам скоростта, 720, курс 94, 7000 метра".
В 00.38 часа пилотът получава указания да намали височината до 3000 метра и отговаря:
"Разбрано, наблюдавам целта, 3600 в момента".
Минута по-късно ръководител полети указва:
"Дистанция 18, плавно снижение до 2000".
"Снижавам".
Самолетът снижава под 2000 метра височина. Става ясно, че мишената пада по-бързо.
Терзиев увеличава скоростта.
Продължава да получава указания от ръководител полети. Достигайки 1433 метра височина и скорост от 948 км/час, подполковник
Терзиев изстрелва ракетата. Три секунди по-късно докладва:
"Ракетата сходи, излизам надясно".
Самолетът е на 1310 метра височина и се движи със скорост 948 км/ч. Секунди по-късно подполковник Терзиев получава указания:
"Излизай надясно с 270 и изключи "Главен".
Седем секунди след пуска на ракетата целта е поразена, а последната реплика на подполковник Терзиев е:
"Главен...".
Което вероятно е начало на стандартния доклад за изключване на главния включвател на системата за управление на въоръжението.
След това връзката с екипажа е изгубена, самолетът изчезва от радарите и среща водната повърхност в 40 минути и 29 секунди след полунощ.