Инцидентът на "Струма" не е терористичен акт, няма и очевидци. Двама пострадали са дали показания, които съвпадат. Предстои да се разпитат още двама. Назначени са експертизи. Аутопсиите вече са готови. Всички пострадали са загинали от задушаване, а не от взрив. В дробовете им са открити сажди. Това обяви на брифинг на прокуратурата Борислав Сарафов, директор на Националното следствие.
"Назначени са различни експертизи - пожарна, автотехническа и комплексна. Те ще дадат отговор на въпроса защо и как се стигнало до фаталния инцидент. Прокурори ще пътуват до Скопие, за да занесат молба да правна помощ и да вземат ДНК проби от роднини на близките, за да ги идентифицираме. След това ще може да се освободят телата", добави Сарафов.
"На мястото на инцидента са открити 3 туби, които не са възпламенени. Това показва, че огънят не е тръгнал от тях. Няма и терористичен акт. Тази тема бе коректно и професионално изследвана от нас", добави той.
Борислав Сарафов обяви, че резултатите от проверката към момента
насочват към потвърждаване на версията за човешка грешка. В същото време
е установено, че проблем с пътната маркировка действително има и е
напълно възможно това да е спомогнало да се стигне до тежкия инцидент.
"В медийното пространство се тиражират много спекулации относно инцидента на АМ "Струма". По делото няма нито един очевидец, а в медиите вече има над 20", заяви още Сарафов.
Тиражираната версия, че в автобусът е било превозвано контрабандно гориво в туби, не е вярна.
"Мантинелата, която разделя магистралата от отбивката, е отнесена. Част от нея е намерена под предните гуми. Между предните гуми и предната врата се намира резервоарът. От удара предната врата изхвърча. Всички се струпват на средната врата, защото предната е в огън и няма как да се мине. Задната врата се оказва затисната от мантинелата", разкри следовател.
Говорителят на главния прокурор Сийка Милева заяви, че главният прокурор Иван Гешев е разпоредил проверка на сигнализацията и маркировката по първокласните пътища в цялата страна. Към проверката ще бъдат привлечени и чужди експерти, както и представители на неправителствени организации. Ако бъдат събрани данни за извършено престъпление, те ще бъдат изпратени към компетентните органи. Ако бъдат установени нарушения, ще бъдат изпратени към Министерски съвет за отстраняването им.
Сийка Милева разказа също, че при разпита на един от оцелелите, той е разказал, че са спасени 8, а не 7 души. В същото време на мястото на трагедията са намерени 44 тела на загинали, 52 са били с шофьорите. Затова разследващите проверяват версията дали няма още един оцелял и къде се намира той. Възможно е и някой от пътниците в автобуса да се е прекачил на територията на България в някой от другите автобуси от туристическата група и затова пътниците да са с един по-малко.
Оцелелите разказват, че веднага след удара са започнали интензивни
пламъци в дясната част на автобуса. Веднага са започнали опити да се
отворят прозорците на превозното средство. Предната врата в момента на
удара е изхвърчала.
Въпреки че това обаче, пътниците не са могли
да излязат оттам, защото в тази част на автобуса вече е горял силен
пожар. Всички са се струпали към средната врата, която обаче се оказва
затисната от мантинелата на лявото платно.