Новите бюджетни разхитители
Снимка: Dir.bg
Като видях излишъка до ноември - достоен за олимпийски златен медал,
си рекох, че епохата на "промяната" може да бъде по-различна от
предишните. За поредна година призовах да завършим годината без дефицит и
да няма налудничаво харчене през декември. От него ползите са спорни, а
разхищенията в особено големи размери - безспорни. Заблудил съм се -
колкото повече нещата се променят, толкова повече си остават същите.
Финиширахме с дефицит от -3%. Боли ме по две причини:
- Можехме да имаме нулев дефицит, както бих предпочел
- Можехме да използваме милиардите за по-смислени неща и по по-прозрачен начин
Думите "разхитителен бюджет" бяха на Президента
Той ги изрече в края на 2020 г. относно рекордния Бюджет-21 с
рекорден дефицит. Подкрепях мнението му. Оттогава изтече много вода.
Неговите служебни кабинети и сега новото правителство покориха нови
висоти във всички дисциплини - по брой актуализации, по размер на
бюджета, на дефицита и на дълга, а сега - и по размер на декемврийското
харчене.
През декември 2021 г. кабинетът потроши повече, отколкото през 2020 и 2019 г.
Под 7 млрд. лв. през декември 2019 г., под 8 млрд. през декември 2020
г. и към 9 млрд. през декември 2021 г. Твърдя, че над половината от
тези суми имат следните характеристики:
- Не са за текущи нужди (заплати, издръжка), които няма как да бъдат избегнати.
- Обществеността не знае за какво се използваха милиардите.
Парламентът - също. Въпреки интереса ми към темата, и аз нямам идея къде
потънаха поне десетина милиарда от тези общо 24 млрд. за трите години.
- Ако ред по ред, милион по милион попитаме гражданите съгласни ли са
да се направят тези разходи за сметка на дефицити и нови дългове, ще
предизвикаме много по-различно настроение от сегашното захаросано
безразличие.
Бюджетната "промяна" дойде с множество антииновации
- За пръв път служебно правителство актуализира бюджет - към харчене,
естествено. Тезата беше "Вода газим, жадни ходим". Тази "вода" под
формата на впечатляващо нисък държавен дълг беше грижливо събирана капка
по капка две десетилетия, особено през 1997-2008 г., а сега лековато я
прахосваме.
- За пръв път служебно правителство променя данъчна политика (с
позицията си за покачване на данък печалба за големите фирми до 15%) и
пенсии в средата на годината (вече над половината пенсионери получават
еднаква пенсия). Апропо -всички партии, които в предишния парламент се
спуснаха по популистката пързалка на актуализацията, след това
катастрофираха на изборите.
- Да припомня също, че служебният кабинет гръмко се захвана с Плана за
възстановяване и очакваше от Брюксел над милиард лева по него, които
бяха заложени в бюджета. Стана като с рибата и тигана.
- Само две седмици след актуализацията служебното правителство заяви,
че иска нова такава през декември.
Т.е. умеем да планираме само за две
седмици напред.
- За пръв път посрещаме Нова година без бюджет.
- Почти за пръв път очевидни разходи за следващата 2022 г. се
осчетоводяват за предходната 2021 г. - пенсионни добавки, енергийни
компенсации. Никой ли не забелязва, че с това се нарушават маса принципи
на публичните финанси? Какво мислят ЕК и Евростат по темата? А
експертите в Министерството на финансите? Какво пречеше просто да се
заложат в Бюджет-22? А, сетих се - управляващите така или иначе планират
огромни разходи за 2022 г., че решиха да "скрият" и тези допълнителни
милиард-два.
- За пръв път казваме предварително, вкл. в коалиционното
споразумение, че през юни пак ще има актуализация. Иронично предлагам да
има редовни актуализации на всяко тримесечие и извънредни помежду.
Как реагират благосклонните коментатори?
Едно от заглавията беше: "МФ очаква бюджетът да излезе на по-малък от
планирания дефицит". Да, вярно е. Все едно да планираме да загубим мача
с 0:5 и да представим резултата 0:4 за голям успех. Чувствам се като в
късния соц с вица, че Брежнев се класирал втори, а Рейгън предпоследен -
в състезание, в което участват само двамата.
Постоянно се сещам за думите на Маргарет Тачър: "Не е щедрост да се раздават чужди пари"
Имаме ново управление и нова вълна на оптимизъм - дотук добре. През
цялата 2021 г. се ускоряваше тенденцията за раздаване на милиарди на
всички социални групи. Спомням си и друг цитат от мюзикъла "Евита" -
"Докато парите продължават да прииждат, не питаш как". Приличаме на
фамилия, която получава щедри коледни подаръци - нужни или не,
приоритетни или не. Нали са подаръци - "На подарен кон зъбите не се
гледат". Първоначално си въобразяваме, че парите са дошли от въздуха, от
извънземните - все тая. Като разберем обаче, че за целта семейството е
взело пореден потребителски кредит (допълнителни 5 млрд. дефицит само за
декември), който сега ще трябва да изплащаме всички, настроението може
да се влоши. А като анализираме какво всъщност си купихме и на кого го
подарихме - недоумението може да премине в разочарование.
Магистралите ли построихме? Ударно 100 нови детски градини ли?
Детската болница ли? Медицински и спасителни хеликоптери ли купихме?
Национален стадион за чудо и приказ ли издигнахме? Лаптопи и таблети за
социално слабите ученици ли? Бронирани машини за армията ли? Всички тези
проекти едновременно може и да не струват 5 милиарда! Добавете и своите
други 1001 мечти за модернизацията на България. Отговорът е: None of
the above. Нито едно от тези неща. Нито през декември 2019, нито
декември 2020, нито декември 2021 - декемврийските харчове винаги са за
друго и никога не знаем за какво.
Трябва да правим разлика между нуждите на обществото и целите на върхушката
Ако въпросът е колко да харчим за социални разходи, за подкрепа на бизнеса или за борба с пандемията, дебатът е един.
Ако въпросът обаче е да не би през декември поредното правителство да
обслужва други интереси - подаръци за конкретни фирми, неосъществени
ремонти на язовири и свлачища, милиардни аванси за непостроени обекти...
- ситуацията е съвсем друга. От дългогодишните си наблюдения твърдя, че
през декември преобладава второто. Затова през лятото споменах идеята
за "общественопоръчкова диета" през декември. Ама друг път - никой не
иска да чуе за диета по празниците, само гузно гледаме щетите през
януари.
Призовавам да бъде публикуван списъкът на декемврийските харчове за 2019-20-21 г. и да има дебат
Информацията да включва и какви са обществените поръчки - инхаус, аварийни и други маймунджилъци без конкурси.
Какви изненади да очакваме от Бюджет-22?
МФ вече заяви - дефицит от 3% от БВП без извънредните мерки за
пандемията и за енергетиката. А заедно с тях - колкото повече, толкова
повече. През лятото новите управляващи нарекоха политиката си
"по-балансиран подход към бюджета". Аз пък го наричам популистки и
разхитителен.
Ето моя прочит и прогноза:
- Стартираме с "нормална база" от -3% дефицит или резултат 0:3.
- С милиардите, на които ще сложим етикет "пандемия" (тук може да се
набута всичко) или "цени на тока", става към -5% дефицит или резултат
0:5.
- С актуализацията през юни ще преизчислим и вдигнем социални разходи с
нови 3 милиарда (е, няма да правим цяла актуализация и да загубим нови 2
месеца обществена енергия за триста милиона, нали?) - стават -7%
дефицит или резултат 0:7. Ехо, това вече са 10 милиарда дефицит и нов
дълг!
- През септември ще има идеи за нова "спешна и абсолютно необходима"
актуализация. Но МФ "отговорно" ще се противопостави с призиви за
дисциплина. Или не.
- Възможно е Евростат и ЕК да ни принудят да осчетоводим разходите,
които споменах по-горе, за 2022 г. Ето ни с -8% дефицит или резултат
0:8.
- Тези цифри не включват евентуалните натрупани загуби в държавната
енергетика, както и евентуалните нови разходи за държавни предприятия.
- Нека палим свещичка да не се случи нещо извънредно през 2022 г.: 1)
война на 500 км от нас в някоя от три възможни посоки; 2) нова версия на
коронавируса; 3) мигрантска вълна; 4) природно бедствие; 5) рецесия,
енергийна криза. Защото тогава на дълговия фронт ще стане наистина
интересно.
- Може би ще има и добри новини. Инфлацията ще повиши номиналния БВП, а
оттам и бюджетните приходи. Усилията за повишаване на събираемостта
може да дадат резултат, както през 2021 г.
- Накрая на годината ще завършим например с 0.8% по-нисък дефицит от
планирания след поредната актуализация и ще обявим това за голям успех.
Ще се похвалим, че няколко държави в ЕС имат още по-голям дефицит от
нашия. Ще обещаем, че в средносрочна перспектива ще премахнем дефицита.
Е, Франция, Италия и Гърция обещават това от средата на миналия век, но
там опитите продължават...
- Най-често споменаваните думи през годината ще бъдат Промяна и Реформа.
Еврозоната?
Под въпрос е дали за новите управляващи това изобщо е приоритет.
Плоският данък?
Има опасност скоро да оставят и него в историята. Това за мен ще е моментът да поискам оставки.
Като гражданин бих искал да благодаря на две групи хора
На достойния български бизнес и на работещите, които съвестно плащат
своите данъци и осигуровки, не се оплакват и не искат нищо от държавата.
Благодарение на техния труд и отговорност приходите са високи.
На финансовите министри Светослав Гаврийски, Муравей Радев, Милен
Велчев, Пламен Орешарски, Калин Христов, Владислав Горанов, които в
много по-трудни времена избраха да бъдат бюджетни патриоти, а не Дядо
Коледа. Благодарение на техните усилия държавата е в добро финансово
състояние. Засега.
*Николай Василев е бил член на две правителства на Република
България, като последователно е заемал позициите на заместник
министър-председател и министър на икономиката (2001-2003 г.), заместник
министър-председател и министър на транспорта и съобщенията (2003-2005
г.) и министър на държавната администрация и административната реформа
(2005-2009 г.).
Преди това е бил старши вицепрезидент в Lazard Capital Markets -
Лондон (2000-2001 г.), както и асоцииран директор на UBS (UBS Warburg
Dillon Read) в офисите на компанията в Токио, Ню Йорк и Лондон
(1996-2000 г.), където работи в сферата на акции и развиващи се пазари.
Работил е също така като данъчен консултант в Coopers & Lybrand -
Будапеща, Унгария (1993-1994 г.).
Николай Василев има магистърска степен по международна икономика и
финаси от Университета Brandeis (САЩ) с обменна програма в Университета
Keio (Токио, Япония), както и бакалавърски степени от Щатския
университет на Ню Йорк (САЩ) и Университета за икономически науки в
Будапеща (Унгария). От 1999 г. той притежава степен CFA (сертифициран
финансов аналитик). Владее английски, унгарски и руски език, има базови
познания по френски, немски и японски.
Член е на Управителния съвет на Българската CFA асоциация. Автор е
на три книги - "Енергия" (2009 г.), "Меню за реформатори" (2014 г.) и
"Кариера или не" (2018 г.).