Китай отказа да доставя части за самолети на руските авиокомпании, след като Boeing и Airbus спряха вноса на компоненти в Русия, съобщава Ройтерс.
Авиационният сектор на федерацията е притиснат от западните санкции заради нахлуването в Украйна, като руското външно министерство предупреди тази седмица, че безопасността на руските пътнически полети е застрашена.
На практика не може да се осъществяват ремонтите и плановата подмяна на частите, преминали срока на летателната си годност. Много от руските авиолинии използват западни самолети и реактивни двигатели.
Русия ще търси възможности за снабдяване на части от страни, включително Турция и Индия, след неуспешен опит да ги получи от Китай, заяви Валери Кудинов, служител на Росавиация, цитиран от Интерфакс.
Според авиационни анализатори руските граждани скоро няма да летят до Европа или Северна Америка, като дори полетите до приятелски страни като Китай са под въпрос, заради ситуацията с липсващите компоненти.
"Русия ще бъде най-голямата страна в света с развита икономика, чиято авиационна индустрия ще стане копие на тази на Северна Корея", каза Ричард Абулафия, управляващ директор на базираната в Мичиган AeroDynamic Advisory, пред "Ал Джазира".
"Авиационните санкции са лесни за прилагане", допълва Абулафия, който има повече от 30 години опит в авиационната индустрия. "Руските авиокомпании не могат да летят. Те ще трябва напълно да преработят своите самолетни планове, които в момента са изградени по западни технологии".
Според експертът е под въпрос дали това лято руските туристи ще могат да прекарат отпуските си в Турция, Египет, Индия, Тайланд или която и да е друга страна.
Временно решение за руските авиокомпании е заземят някои самолети и да ги разглобят за резервни части за използване на машините, които все още летят. Подобни практики обаче са забранени съгласно условията на лизинговия договор, който обхваща търговски самолети.
Проектозакон, публикуван в четвъртък, показа плановете на руското правителство да нареди на местните авиокомпании да плащат за наети самолети в рубли и може да им забрани връщането на самолетите към чуждестранни компании, ако лизинговите договори бъдат анулирани.
На теория Русия има нови пътнически самолети - MC-21 и Сухой Суперджет 100, но и двата аероплана ползват западни технологии, особено първият. От по-независимия Ил-96 са налични едва 15 бройки. През 2021 година бе обявено, че Ил-96 няма да влезе в серийно производство.
Възможно е Русия да усили авиационния си сектор, залагайки на повече собствени двигатели и технологии. За това обаче ще са необходими средства и време.