Цените на горивата традиционно в навечерието на празниците тръгват нагоре. Ново поскъпване се очаква през следващите дни, прогнозира Асоциацията на търговците, производителите, вносителите и превозвачите на горива, предаде БНТ.
За литър бензин А95, преди година по това време, сме плащали средно по 2 лева и 10 стотинки, за дизел 2,09 лв., а за газ 1,10 лв. Средната цена на литър бензин А95 тази седмица е 2 лв. и 95 стотинки, на дизела е 3 лв. и 9 стотинки, а литър газ струва 1,60 лв.
"Ако се задържи тенденцията от последните два-три дни, цените няма да бъдат надолу. Очаква се леко повишение. По простата причина, че фючърсите за дизел и бензин скочиха на международните пазари. Това няма да се отрази веднага на колонките, но, ако се задържи така, след седмица може да има леко увеличаване с около една, две, три стотинки на ден", заяви Димитър Хаджидимитров, заместник-председател на Асоциацията на търговци, производители, вносители и превозвачи на горива през БНТ.
"За съжаление наистина уцелваме пак празниците, но вината наистина не е в играчите на пазара. Международната ситуация е много непредсказуема. Преди празниците няма да видим цена над 3,15. Това е лично мое мнение", допълни Димитър Хаджидимитров.
"От миналата година до сега имаме приблизително 40% увеличение на бензина и дизела, подобно увеличение ще се окаже негативно за развитието на българската икономика", добави икономистът Румен Гълъбинов.
От Българската петролна и газова асоциация не очакват сериозна промяна в цените покрай празниците и уточняват, че шоково поскъпване може да има само, ако бъде наложено ембарго върху вноса на руски петрол. Но и тогава не се очаква цените да стигнат 4 лева за литър.
"Това няма да бъде само казус на България, а на целия Европейски съюз, ако се наложи такова ембарго. Това може да доведе до шоково поскъпване на цените на горивата в страната. Съвсем грубите изчисления показват около 50-60 стотинки на литър за дизеловото гориво. Горе-долу толкова и за бензина. Над сегашната цена", заяви Светослав Бенчев, главен юрист на Българската петролна и газова асоциация.
Според депутата Настимир Ананиев не трябва да се говори за увеличаване, а за намаляване на цените.
"За мен като че ли има някакъв картел и е много важно да видим къде е КЗК, правят ли някакви проверки в тази посока, тъй като на международните борси паднаха цените, тук няма никакво отражение, което значи, че в момента големите играчи правят голям марж", коментира Настимир Ананиев.
От Комисията за защита на конкуренцията отказаха коментар по темата и обясниха, че правят проверки.
"Нищо не се чува - какво се случва с тези проверки. За мен те не си вършат работата и този орган трябва да бъде сменен, защото, предвид инфлацията, има много спекулации, възможности за картели, но те са много пасивни, поне по моя гледна точка. Аз не виждам никаква активност от тяхна страна", поясни Настимир Ананиев.
А от големите бензиностанции отхвърлиха обвиненията за картел.
"До момента КЗК не е открила нищо, защото нищо и няма. Картел в България никога не е имало и няма да има. Нека не бъркаме печалба с марж. Маржът не служи само за печалба, маржът между цената на едро и цената на дребно всъщност е това, с което всеки търговец покрива своите разходи. Те не са никак малко", каза Светослав Бенчев, главен юрист на Българската петролна и газова асоциация.
Според Настимир Ананиев обаче доказателство за голяма печалба е, че някои малки бензиностанции продават горивата с 20 стотинки по-евтино от големите.
Защо големите бензиностанции не намаляват с тези 20 стотинки и държат?
"Ние правихме едни изчисления, не мога да твърдя за голяма точност в това, но изчисляваме, че в момента би трябвало да имат печалба около 35 стотинки. Според мен цените трябва да паднат с поне 20 стотинки към този момент - и за дизела, и за бензина. Те в момента правят свръхпечалба", заяви Настимир Ананиев.
От Българската петролна и газова асоциация обясниха разликата така: "Всеки има възможност да продава продуктите на каквото си цена реши. Съответно, когато има възможност, да предлага на по-ниска цена. По по-малките обекти цената е по-ниска, защото те имат много по-малко разходи. В една малка бензиностанция има един касиер, понякога работи дори собственикът на обекта. Докато в големите вериги има персонал, магазини, това са много по-сериозни разходи както за хора, така и за електричество и за всякакви други консумативи. В този смисъл нашите разходи, имам предвид на по-големите вериги, са по-значителни, отколкото на по-малките обекти и съответно надценката е малко по-голяма", заяви Светослав Бенчев, главен юрист на Българската петролна и газова асоциация.
По думите му реалната печалба на всяка една компания е между 3-3,5 стотинки на литър, като печалбата варира между един и един и половина процента от това, което виждаме на колонките за литър гориво.
От малките бензиностанции обясняват, че тези, които продават с 20 стотинки по-евтино, скоро няма да могат да си го позволят.
"Част от малките бензиностанции, които разчитат на някакъв оборот само и само да си поддържат клиентелата. Пример Ви давам, разликата в бензина, която Вие казвате, че е 20 стотинки, тези колеги, които продават на ниската цена я продават през 3-4 стотинки марж, което е безумие. Те не могат да си позволят разходите за осигуровки и заплати. Оттук натам защо го правят и колко дълго ще го правят, това си е техен проблем. Но, ако продължава повече от 3-4 месеца това, това означава, че има нещо некоректно в обекта, който предлага тази цена и трябва органите да се задействат и да проверят защо този човек продава през 3-4% надценка толкова дълго време. Тази бензиностанция продава през 12 стотинки надценка, което е разумно в дадената ситуация. Временно, да. Нормално трябва да се продават горивата - през 14, 15, 16 стотинки надценка и то без ДДС, което ще рече около 20 стотинки, за да може да се покрият разходите на един обект. И има печалба за избиване на инвестицията", заяви Димитър Хаджидимитров, заместник-председател на Асоциацията на търговци, производители, вносители и превозвачи на горива.
"За тези, които продават на 2,99 лв. или 3 лв., печалбата е около 24-25 стотинки, но те не продават много, повярвайте ми. Няма толкова големи продажби", допълни Димитър Хаджидимитров.
На въпрос защо, когато през последните седмици цените не се променяха, след като движение на международните пазари имаше надолу, а когато ще има нагоре, се очаква да се вдигнат, Хаджидимитров обясни така:
"Много дълго време всички от бранша работихме на 4-5 стотинки печалба, което е безумие. Няма как да се оцелее при 4-5 стотинки печалба. Умишлено всички задържахме цената под 3 лева, за да не се минава този психологически праг."
Справка на Асоциацията на търговците показва, че през последните три седмици потреблението е намаляло с близо 30%. А клиенти казват, че, за да пътуват с колите си, свиват други разходи.
"Налага се от храна да пестя, от всичко. Защото пътувам. Работя чак в Банкя. Всеки ден пътувам по 30 километра, ето бензинът - 3 лева, а беше 1,60 миналата година. Разликата е много голяма", споделя Живко Георгиев. На месец той плаща за гориво 200-250 лева, защото иначе не може да работи и пътува.
За да не се вдигат цените за клиентите, търговците на горива предлагат да се намали данъкът върху добавената стойност.
"Ако държавата си е заложила 40 стотинки да прибира ДДС за литър, когато достигне 50 или 55 стотинки, може да се намали ДДС с 5%, за да може тази разлика да остава в гражданите. Това са още около 25 стотинки, може да се запазят цените, ако трябва да продаваме на 3,50, за да може да продаваме на 3,20", заяви Димитър Хаджидимитров, заместник-председател на Асоциацията на търговци, производители, вносители и превозвачи на горива.
"На тези по-високи цени би следвало намалението в ДДС да не окаже голямо влияние на приходната част на бюджета. Въпрос на сметки е и на доказване, че дори и намалено ДДС няма да доведе до това да пострада бюджетът, а ще е в полза на потребителите и търговците. Едно намаление в ДДС от 5% не би следвало да повлияе фатално на приходите, дори и на 10. При едно добро пресмятане", допълни икономистът Румен Гълъбинов.
"Обсъждали сме и с колеги евентуално дали може да се свали ДДС на хранителни продукти, но за горивата не сме обсъждали", добави Настимир Ананиев.
В Народното събрание беше обсъден акцизът на горивата. Преди седмица България е предложила намаление на минималната ставка наполовина. Предложението се анализира от финансовите министри на Европейския съюз.
"Ние в момента сме на най-ниската ставка възможна. Трябва деругация, която към този момент не я виждам да може да стане. За мен лично трябва да се мислят мерки, които крайният потребител да ги види и да ги усети. Защото ще се подпомогне бизнесът, но ние искаме всъщност да подадем ръка на крайния потребител. На всички български граждани", заяви Настимир Ананиев.
По думите скоро ще бъдат обявени такива мерки.
"Едно от нещата, знаете в ЕС, не навсякъде, но много от държавите дават финансов стимул, за да си закупиш електромобил, който е доста скъп", каза още Настимир Ананиев.
"Горивото ще поевтинее, ако и суровият петрол поевтинее", прогнозира Светослав Бенчев, главен юрист на Българската петролна и газова асоциация.
Клиенти казват, че ще продължат да зареждат малки количества, с очакване на следващия ден цените да са по-ниски.