България може да загуби над два милиарда лева, ако не завърши до 2024 година важни инфраструктурни проекти, сред които автомагистрала "Струма", обходният път на Габрово и тунелът под Шипка. Затова предупреди председателят на регионалната комисия на Европейския парламент Юнус Омаржи, който е на двудневно посещение у нас.
Той обиколи най-проблемните обекти, за да провери как се изразходват европейските средства, отпуснати за програмния период 2014 - 2020 година.
Омаржи призова страната ни да приключи във възможно най-кратки срокове започнатите проекти и посочи автомагистрала "Струма" като приоритетен обект не само за България, но и за Европа.
"Аз бях на място и видях пътища, финансирани със европейски средства, които не са завършени и не водят до никъде. Това създава лош имидж за кохезионната политика на Европейския съюз. Видях, че всичко е замряло, нищо не се случва. Трябва да увеличат усилията и там, където са спрени строежите, да продължат, да има дейност. Бях изненадан, че пътищата са празни, без работници, без строителна техника - това е много странно. Кметовете ми казаха, че се води разследване и затова проектите са спрени. И в други държави разследват проекти, но строителните работи продължават", заяви Юнус Омаржи.
"Той се шокира най-вече от това, че АМ "Струма" не се строи, тунелът
под Шипка, както и ЖП линията между София и Бургас. Като това са
проекти, които вече имат осигурено европейско финансиране и евентуално
тяхно недовършване би означавало страната ни да връща пари в европейския
бюджет. Те са договорени през миналия програмен период. Това означава,
че до 1 януари 2024 година трябва да бъдат отчетени и завършени",
допълни евродепутатът Андрей Новаков.