Парламентарните групи на ГЕРБ-СДС и ДПС са внесли в деловодството на Народното събрание два проекта за разрешаването на спорните въпроси между София и Скопие, предаде БГНЕС.
Документът на ГЕРБ се казва „Проект за действие на МС за одобрение на проекта за Преговорна рамка и проекта за заключение на съвета на ЕС за европейската интеграция на РС Македония“.
Проекторешението е внесено тази сутрин.
Документът на ДПС беше внесен още снощи, за което обяви лидерът на партията Мустафа Карадайъ след вота на недоверие, свалил правителството на Кирил Петков. Документът на Движението се казва „Проекторешение свързано с одобряването на предложения от Френското председателство проект на Преговорна рамка за преговори за членство в ЕС на РС Македония и Албания“.
Малко по-рано от пресцентъра на Съюза на демократичните сили (СДС) съобщиха, че ще подкрепят френското предложение за начало на преговорите на Република Северна Македония за членство в Европейския съюз (ЕС).
„Съюзът на демократичните сили е партията, чието правителство с премиер Филип Димитров и президент д-р Желю Желев първи признаха независимостта на Северна Македония преди 30 години. Ние винаги сме вярвали, че Северна Македония трябва да бъде в обединена Европа, защото Балканите са гореща геостратегическа зона и е важно повече държави да са част от демократичния свят“, се посочва в позицията на партията.
От СДС допълват, че „езикът на омразата, непризнаването на българската общност, изкривяването на историята и тежките думи не са приемливи за нас и националния ни интерес.“
Те припомнят, че многократно са изразявали остри позиции срещу приемането на Република Северна Македония в ЕС без изпълнение на важните за България условия.
„Руската агресия в Украйна рязко промени европейската и световна картина. Ние, на Балканите, сме особено внимателни и притеснени от това, което се случва. И днес, повече от всякога, разширяването на европейското семейство в нашия регион е важна стъпка към пресичането на интересите на Кремъл.
Като отговорна партия сме длъжни да отчетем новите реалности и да не допуснем тези интереси да получат благодатна почва при наши съседи. Затова, въпреки резервите си към политиката на РСМ, подкрепяме френското предложение, като припомняме, че в него са залегнали механизми, които дават възможност за преустановяване на преговорите.
От СДС заявяват, че ще наблюдават внимателно преговорния процес след започването му и ще бъдат безкомпромисни, ако не се спазват клаузите на споразумението.
Френското предложение се състои от три независими елемента,
които само в комплект могат да отговорят на въпроса дали РСМ е готова да започне преговори за членство в ЕС.
Първият документ, проектозаключенията на Съвета, ни казва че темата "двустранни отношения Скопие-София " ще бъде част от преговорния процес. Този документ, както и вторият документ, преговорната рамка, реферират към трети, ключов документ - двустранен протокол, в който няма нищо френско и е изцяло продукт на договореност между Външните министерства на двете страни.
Това е всъщност пътната карта с конкретни ангажименти и етапи, които Скопие трябва да изпълни в замяна на това ние да вдигнем ветото.
ренското предложение за разрешаване на спора между България и РС Македония се състои от три независими елемента, които само в комплект могат да отговорят на въпроса дали РСМ е готова да започне преговори за членство в ЕС.
Първият документ, проектозаключенията на Съвета, ни казва че темата "двустранни отношения Скопие-София" ще бъде част от преговорния процес. Този документ, както и вторият документ, преговорната рамка, реферират към трети, ключов документ - двустранен протокол, в който няма нищо френско и е изцяло продукт на договореност между Външните министерства на двете страни. Това е всъщност пътната карта с конкретни ангажименти и етапи, които Скопие трябва да изпълни в замяна на това ние да вдигнем ветото.
Макар и недостатъчен, двустранният протокол вкарва историята като условие в преговорния процес. Преди свикване на 1-ва междуправителствена конференция, Скопие се задължава да приеме вече приетата от Смесената историческа комисия формулировка касаеща цар Самуил, като български цар, като смени незабавно табелите и надписите на неговите паметници в страната, както и на Самуиловата крепост в Охрид. Също се предвижда и незабавна смяна на текста относно цар Самуил в учебника за 7-ми клас, както и представяне на примерен урок отразяващ новата формулировка в съответствие с постигнатият компромис. В двустранния протокол се предвижда и останалите спорни исторически теми да бъдат решавани по подобен начин, като се интензифицира работата на историческата комисия.
Към днешна дата този Протокол не е подписан и по-всяка вероятност ще има допълнения и уточнения, които трябва да премахнат окончателно всички спорове между двете страни отнасящи се за периода от началото на 20-ти век до средата на миналото столетие.
Тук трябва да се подчертае, че това няма да бъде единственият протокол.
ЕК и Франция не изключват напредък по въпроса за Република Северна
Ето го и пълния текст на Протокола
Протокол от Второто заседание на Съвместната Междуправителствена комисия, създадена на основа на член 12 от Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество между Република България и Република Северна Македония:
Отчитайки развитието на приятелски отношения между държавите, основани на зачитане на принципите на равноправие и правото на самоопределение на народите,
Убедени в необходимостта от укрепване на сигурността, стабилността и сътрудничеството в Югоизточна Европа в дух на споделените евроатлантически ценности,
Подчертавайки необходимостта от преодоляване на отворените двустранни въпроси, възстановяване на доверието и стриктно изпълнение без по-нататъшно забавяне на Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество, подписан през 2017 г.,
Двете страни направиха преглед на прилагането на този Договор, приеха мерки за подобряване на двустранното сътрудничество и преодоляване на възникналите в изпълнението на Договора въпроси.
ДНЕВЕН РЕД:
1. Преглед на постигнатото в изпълнение на Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество между Република България и Република Северна Македония за периода от 10 юни 2019 г. до ... 2022 г. в частта на секторното сътрудничество.
2. Приемане на Годишния доклад за работата на Съвместната мултидисциплинарна експертна комисия по историческите и образователни въпроси между Република България и Република Северна Македония.
3. Приемане на насоки за действия по изпълнение на Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество между Република България и Република Северна Македония за следващ период
4. Подписване на Протокола от проведеното второ заседание на Съвместната междуправителствената комисия.
В документа, изпратен от Френското председателство до председателя на Комисията по външна политика Венцислава Любенова, е записано, че "преговорите за присъединяване предвиждат специално внимание да се обърне на защитата и недискриминационното отношение към граждани от малцинствените групи и общности в Северна Македония", предава БНР, като посочва, че разполага с текста на документа.
За да се гарантира това, напредъкът по този въпрос ще бъде следен внимателно от Европейската комисия, която ще изготвя доклади за Съвета на Европейския съюз.
Подчертано е, че ЕС отбелязва намеренията на България и Северна Македония да направят едностранна декларация относно македонския език.
Наред с изискванията за прилагането на важни реформи и законови промени за приемане на Северна Македония в Евросъюза - като съдебна реформа и борба срещу корупцията и организираната престъпност, е поставена и борбата срещу речта на омразата и дискриминацията.
В преговорната рамка е включено изискването за постигане на конкретни резултати и добросъвестно прилагане на двустранни споразумения, включително Договора за добросъседство с България от 2017 г. и Декларацията от София от май 2018 г.
Северна Македония ще трябва да приеме с приобщаващ процес План за действие, посветен на защитата на правата на малцинствата, в сферите недискриминация, борба срещу речта на омразата, образование, създаване на ефективни мерки, механизми за докладване и определяне на отговорни институции. Прилагането на тази пътна карта и План за действие ще бъде постоянно следено и редовно обсъждано на Междуправителствените конференции по време на процеса по присъединяване.
Вчера посланик Флоранс Рубин проведе среща с депутатите от Групата за приятелство с Франция в Народното събрание. На тази среща документът е бил обсъждан. Обсъждано е било и дали управляващите имат необходимото мнозинство, за да го приемат.
Вчера началникът на кабинета на премиера Кирил Петков Лена Бориславова каза, че с решение на Министерския съвет са задължили всички органи на изпълнителната власт, когато има ново предложение за Република Северна Македония, незабавно да го входират в Комисията по външна политика на Народното събрание. Тя трябва да има последната дума дали приема, или отхвърля дадено предложение.
По-рано тази седмица лидерът на "Има такъв народ" Слави Трифонов обвини премиера Петков в национално предателство в разговорите с ЕС по темата със Северна Македония.
Преди това именно тази тема се превърна в причина за напускането на "Има такъв народ" на управляващата коалиция.