GPS тракер, който издава на застрахователя кога рязко набиваме спирачки, къде и колко караме и дали шофираме с висока скорост, може да замени системата „бонус-малус“ за застраховката „Гражданска отговорност“, чието въвеждане е зациклило в институциите от няколко години.
Това казал пред „Телеграф“ Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи. По думите му тази високотехнологична алтернатива, въведена в много развити държави като Италия, Великобритания и Нидерландия, сериозно се обсъжда на институционално ниво у нас.
В същото време Комисията за финансов надзор не се е отказала от въвеждането на системата „бонус-малус“. Прилагането й на практика обаче се бави, защото трябва да се съгласува между няколко институции. Наредбата е изготвена, но подкрепа за проекта е получена само от министъра на вътрешните работи.
Становище от транспортния министър и към настоящия момент липсва, поради което се бави и публикуването на крайния вариант за обществено обсъждане, посочиха от комисията пред „Телеграф“. Оттам допускат, че причината за това вероятно е ковид-пандемията, а впоследствие – развитието на вътрешнополитическата обстановка у нас.
Идея
Според застрахователи най-новата идея е всяка компания да си разработва сама критерии за „бонус-малус“ за своите клиенти. Така всеки застраховател сам ще решава кога неговите клиенти ще получават по-ниска премия и кога по-висока според рисковия им профил. Възможно ще бъде и някои компании въобще да не въведат тази система по техен избор.
Това обаче в бъдеще може да им изиграе лоша шега, защото джигитите ще се насочат към тях и след 1-2 години размерът на изплащаните от тези застрахователи обезщетения ще хвръкне, посочиха експерти от бранша.
От Комисията за финансов надзор потвърдиха, че се тръгва именно в тази посока. „Последните изменения в европейската директива относно „Гражданска отговорност“ поставят акцента върху застрахователите автономно да определят цените по тази застраховка, като публикуват общ преглед на политиките си по използване на удостоверения за предходни застрахователни събития.
Всички тези фактори според нас обосновават необходимостта от заменяне на изискването за въвеждане на единни критерии за системата „бонус-малус“, с общо задължение за застрахователите да разработят собствени критерии за „бонус-малус“, като се взема предвид единствено факторът причинени щети“, посочват от комисията в отговор на въпроси на „Телеграф“.
Технологии
Междувременно няколко големи застрахователя вече проучват технологичната алтернатива с GPS тракера, който ще им помогне да си изградят рисков профил на водача.
Принципът ще бъде доброволен – шофьорите, които се съгласят да имат такова устройство в колата си, ще получават отстъпка в цената на автозастраховката. Очаква се това да ги дисциплинира при карането, защото високата скорост и рязкото удряне на спирачки ще влоши рисковия им профил и застрахователят ще ги „накаже“ с по-висока премия.
На този етап застрахователите обмислят да въведат телематика, както се нарича системата, за застраховката си „Каско“. Целта е на основата на данните, пращани от това устройство, да се определи индивидуалното тарифно число за всеки клиент.
Така, ако караш по-рисково, тарифното число ще хвръкне и застраховката ще се оскъпи. Крайно решение обаче не е взето, тъй като премията по автозастраховките у нас е ниска, а въвеждането на системата означава да дадеш на водача бонус върху бонус, посочиха специалистите.
Те проучват опита на Италия, където няколкостотин хиляди автомобили имат телематично устройство за целите на застраховката „Гражданска отговорност“. У нас обаче въвеждането на телематика за този вид застраховка е проблемно, защото само устройството като цена е съпоставимо с цената на самата полица, обясняват още експертите.
Приложение
„При „Гражданска отговорност“ застрахователят се интересува само от направените ПТП и нанесените щети от дадения шофьор. Това те касае като краен резултат.
Докато при каското изследваш цялостното му поведение на пътя – не само как кара, но и къде и колко кара – дали в градски условия, в малко населено място или в голям град, където рискът е по-голям, по магистрала и т.н.“, казаха застрахователните експерти. По думите им обаче това е бъдещето и дигитализацията ще намира все по-голямо приложение сред застрахователите.
КФН: Да се спазват правилата за защита на личните данни
Телеметрията не може да бъде задължителна, а може да се въвежда само на договорна основа, като се спазват стриктно правилата за защита на личните данни, е становището на Комисията за финансов надзор.
„Наистина вече съществуват технологични решения за проследяване на начина на шофиране на водачите на МПС, включително събиране на информация за целите на оценка на риска при определяне на цените по доброволни и задължителни застраховки, известни като телеметрия.
От една страна, те отчитат в реално време именно поведението на водача. От друга страна, тези решения създават рискове за неправомерно навлизане в личния живот на гражданите и за други основни права.
От тази гледна точка евентуалното използване на телеметрични способи следва да бъде допускано единствено на двустранна договорна основа като лицата, които сключват застраховка, бъдат информирани за всички последици от използването на телеметрия.
Същевременно трябва да бъдат спазвани стриктно правилата за защита на личните данни при използването на събраната информация. Затова не считаме, че използването на такива технологични решения може да се регламентира като задължение, например с подзаконов нормативен акт за въвеждането на системата „бонус-малус“, посочват от КФН.