Ученик от Софийската гимназия по туризъм е мениджър на два елитни хотела в столицата. Той е от първата паралелка по хотелиерство в бившия ТОХ, днес - Софийска професионална гимназия по туризъм. Завършва трети по успех, учи в УНСС - първо икономика на социални и културни дейности, после магистратура "Туризъм", а сега е докторант. Развива се едновременно академично и професионално. От завършването на средното си образование през 1989 година работи във хотели с високи категории в различни градове.
Днес Илия Иванов е клъстър оперативен мениджър на "Рослин хотели" в София. Контролира всички процеси, организира корпоративни обучения. "По този начин се поддържа еднакво ниво на качеството на услугите", обяснява Иванов.
Той е управлявал доста хотели от висока класа в страната с десетки милиони оборот на годишна база. Сега е на високата позиция в "Рослин" в София, където има два хотела с общо 130 стаи. Основните им клиенти са бизнесмени от чужбина.
Казва, че основата за успех на големите вериги е стандартизирането на процесите, на всяка простичка дейност - от това как се посреща госта, как се сервира кафе, как се разговаря по телефона, един и същ корпоративен поздрав. Важни са обученията на персонала, тренингите, трябва да са ясни правомощията на всеки служител. Веригите първо в това инвестират.
Моят шанс е, че ни обучаваха чужденци по време на практиката - работиш, проверяват те, включително с тайни клиенти и гости на хотела. И когато се обучиш, тогава започваш работа, казва Иванов. Затова тяхната верига се старае да работи така.
Младите момичета не искат да са камериерки. Ама това не е само да минеш с прахосмукачката и да смениш бельото. Гостът трябва да се чувство комфортно - стаята да е проветрена, ако сте били на плаж - да е пуснат климатик. Често хората работят, докато се почистват стаите, а това предполага, че камериерката трябва да умее да общува. Затова в този бранш е важно да се владеят добре езици.
В хотелите, които се посещават от бизнесориентирани туристи, учениците могат да са изключително полезни. Чужденците идват по бизнес, но искат да разгледат града, да отидат в галерия или на концерт. Учениците биха могли да правят такива проучвания те са уникални със смартфоните днес и така ще са полезни за бизнеса и гостите, смята Иванов.
Той има идея за създаване на нова професия "Консиерж" у нас - това са хора, които отговарят за всички допълнителни услуги, които се търсят. Тези служители трябва да са изключително ерудирани личности с множество контакти в сферата на ресторантьорството, туризма, културата, транспорта - да могат веднага да резервират билет или да организират екскурзия до забележителност.
Иванов като ученик
Той си спомня, че когато е започнал работа - от нулата, е взимал двойна заплата от майка си, която е медицинска сестра. А като ученик в класа най-богатото дете е било с майка, която е работела в "Шератон". Но признава, че младите хора напоследък са отблъсквани от работодатели, които са некоректни с тях. Трябва да сме коректни - моите служители получават всичко на време, няма несправедливо глобен човек и където и да работят ми звънът и търсят съвет, казва Иванов.
Затова се опитва да помага на децата от своята гимназия, които
работят на рецепцията в нашите хотели", казва Иванов. Той им дава
доброволно достъп до хотелски софтуер за обучение. Защото много е важно
ако си на рецепция бързо да се ориентираш коя стая е свободна и
почистена, коя е подходяща, т.е. какво на кого можеш да продадеш. Важно е
в началото да наблюдават служителите в хотела какво правят, после много
практика и са готови за успешен старт, смята възпитаникът на софийския
ТОХ, днес гимназия по туризъм.