Сериозен ръст на приходите от данъци върху доходите на физическите лица, отчита Министерство на финансите в данните за изпълнението на бюджета. Приходите от данъци върху доходите на физически лица са в размер на 3,266 млрд. лв. или 47,3% от заложените в разчета за годината. Тези приходи са с 413,1 млн. лв. повече или 14,5 % ръст спрямо същия период на предходната година.
Основен фактор за увеличението им е развитието на пазара на труда: заетост, безработица и заплащане на труда. Влияние оказват действащите законодателни и административни мерки в областта на трудовото, социалното и данъчното законодателство. За повишаване на тази група данъчни приходи допринасят и предприетите мерки за намаляване на недекларирания труд, мерките за повишаване на събираемостта на задължения за минали периоди и тематичните кампании за контрол, провеждани от НАП, посочват от Министерство на финансите.
По трудови правоотношения приходите от данъка към юни 2024 г. са 2,704 млрд. лв.,
47,6% от годишните разчети. Тези приходи нарастват с 379,6 млн. лв.
(16,3 %) в сравнение със същия период на предходната година.
Отчетеният ръст при тази група данъчни приходи е повлиян в голяма степен от приетия през 2023 г. в Кодекса на труда
(чл. 244, ал. 2) механизъм, съгласно който минималното трудово
възнаграждение за страната за следващата календарна година се определя
до 1 септември на текущата година в размер на 50 на сто от средната
брутна работна заплата за период от 12 месеца, който включва последните
две тримесечия на предходната година и първите две тримесечия на
текущата година.
В съответствие с новия механизъм от 1 януари 2024 г. минималната работна заплата за страната е увеличена от 780 лв. на 933 лв. или с 19,6 %. Други фактори за нарастване на приходите от ДДФЛ са отчетеният висок номинален ръст на средната работна заплата през първото тримесечие на 2024 г., както в частния сектор, така и в обществения сектор, в т. ч. увеличението на заплатите в сферата на образованието и на разходите за персонал в бюджетните организации, допълват от министерството.
В същото време влияние върху приходите от трудови правоотношения в посока намаление от началото на годината оказва ползването на облекченията за деца по чл. 22в и чл. 22г от ЗДДФЛ чрез подаване на декларация по образец при работодателя през месец декември и чрез подаване на годишната данъчна декларация за доходите, придобити през 2023 година. Очаква се авансовото ползване при работодател за придобитите доходи през 2024 г. да окаже въздействие и през следващите отчетни периоди.
По извънтрудови правоотношения (свободни професии, граждански
договори, еднолични търговци и др.) приходите от данъка към юни 2024 г.
са в размер на 249,1 млн. лв., което е 45,3% от годишния
разчет. За отчетния период на 2024 г. са постъпили с 12,2 млн. лв.
по-малко приходи или 4,7 % спад спрямо края на юни 2023 година.
Основно влияние върху тези приходи оказват резултатите от годишните
данъчни декларации по чл. 50 от ЗДДФЛ (дължим данък за довнасяне или
надвнесен данък) и дължимите авансови вноски. Върху размера на приходите
от тези групи данъци влияе и ползването с подаването на годишните
декларации на постановените в ЗДДФЛ данъчни облекчения, от които с
най-голям ефект за намаляване на данъчните приходи са облекченията за
деца и данъчното облекчение за лица с намалена работоспособност.
По-ниският размер на приходите през отчетният период се дължи и на факта, че крайният срок за подаване на годишните данъчни декларации по чл. 50 от ЗДДФЛ за доходи от стопанска дейност като едноличен търговец през 2024 г. e 01.07.2024 г. (30.06. е почивен ден) и приетите декларации на тази дата и направените вноски се отразяват като резултат през месец юли.