Страници

вторник, 22 октомври 2024 г.

Тенор от Венецуела и баритон от Литва ще бъдат солисти в „Бохеми“ в сряда

 Изображение 1078465

В годината, в която целият музикален свят чества 100‐годишнината от земната кончина на Джакомо Пучини, бургаската публика ще има възможността да проследи драматично-лиричната история на една от емблематичните му опери – „Бохеми“, на 23 октомври, сряда, от 19 часа, в залата на Държавна опера – Бургас.

Бургаският културен институт посвети и други значими събития на тази годишнина, както и на 165-годишнината от рождението на гениалния италиански композитор: мащабната оперна гала „Вива Пучини“ – през м. април в залата на Операта, и друг шедьовър от Пучини – „Тоска“ – през м. юли на сцената на Летния театър, в рамките на Бургаските музикални празници „Емил Чакъров“ 2024.  
Изтъкнатият български диригент със световна кариера Иван Кожухаров застава зад пулта на представлението в сряда. 

"Бохеми" е неговата стихия — като вложена емоция и брилянтна диригентска интерпретация. Забележителен е и  солистичният състав на „Бохеми“. Много силно вокално и артистично присъствие постигна сопраното Нона Кръстникова, като нежната девойка Мими, с чиста душевност, отдадена изцяло на идеята за любовта, като основополагащ смисъл и стимул в живота ѝ, който губи своите щастливи оттенъци, бавно, но сигурно – с напредването на неизлечимата болест и терзанията, витаещи във влюбеното й сърце.  Ролята ѝ е наситена с драматизъм в лирични отблясъци, нюансиран с обертоновете на трагичната обреченост.  Нона Кръстникова постигна плавна градация на емоциите, като бе въздействаща както в тихия регистър, отразяващ помръкналите нюанси на нейната болка, така и в кресчендото на избликващата вътрешна сила, която е забележителна, въпреки външната ѝ ранимост. Запомняща се, ярка, стилна, помитаща със сценичен чар и много силни превъплъщения в нейните противоречиви страни от личността е сопраното Мария Цветкова-Маджарова, в ролята на Мюзета – капризна красавица, която, обаче, има любящо топло сърце, изпълнено със съпричастност.

Като Рудолф, поет, един от приятелската компания парижки студенти-бохеми, на бургаска сцена излиза венецуелският тенор Рейналдо Дроз – гост.  Дроз е възпитаник на Райна Кабаиванска и победител в 12-ия международен оперен конкурс „Анита Черкуети" в Монтекозаро, Италия. От няколко сезона е щатен солист на Държавна опера –  Варна. Изявявал се като солист в постановки на Софийската опера и балет и на други сцени в България. В образа на певицата с фриволно поведение –  чаровната кокетка със състрадателно сърце –  Мюзета, ще бъде Мария Цветкова-Маджарова – сопран.

Баритонът Миндаугас Мишкинис, Литва – лауреат на Втория национален конкурс за млади оперни певци с международно участие "Стоян Попов" 2023, е другият приятел от бохемската компания – художникът Марсел. Участието в спектакъл на Държавна опера - Бургас е част от наградата му като лауреат на конкурса. В образа на Шонар, музикант, ще дебютира баритонът Андрей Юрковский. Като философа Колин на сцената излиза басът Костадин Мечков. В ролята на хазяина Беноа ще видим Йордан Христозов, баритон, който ще се представи и в образа на високопоставения богаташ Алсиндор.  продавачът на играчки Перпиньол ще бъде тенорът Любомир Тодоров, а в образите на Митничар/ Сержант ще се представи басът Петър Тихолов.

Диригент на спектакъла е Иван Кожухаров, режисьор на постановката – Александър Текелиев,  художник – Радостин Чомаков, диригент на хоровия състав – Александър Чепанов, помощник-режисьори: Лина Пеева и Петър Тихолов. Всички солисти, оркестранти и артист-хористи бяха споени от единно чувство на трагична романтична обреченост, психологическа дълбочина, но без излишен патетизъм, вложени в партитурата на Пучини, безспорно гениална.

Постановката на доц. д-р Александър Текелиев напълно импонира на смислово-естетичните поанти на композитора и либретото, изграждайки характерите и вплитайки ги в действието, с полифонична вещина на вложените идеи в пластовете на сюжетното развитие.

“Голямата болка в малката душа” — това е темата на Пучини в оперите, както пише композиторът в писмо до Габриеле Д’ Анунцио през 1912 г. Нищо от неговото творчество не съдържа по-изразено това послание от последното действие на "Бохеми".

Композиторът с голямо желание работи върху тази своя оперна творба. Той завършва операта само за осем месеца. За емоционалното му взаимопроникване с творбата говорят неговите думи: „Когато започнах да описвам смъртта на Мими и ми хрумнаха мрачните акорди, свирейки ги, ме обзе такова вълнение, че трябваше да стана и сам в тишината на нощта неудържимо заплаках.“ Първото представление на операта „Бохеми“ се е състояло на 1-ви февруари 1896 г. в Торино под диригентството на Артуро Тосканини. Веднага с разлика само от няколко дни тя е изнесена в много италиански театри — Рим, Неапол, Палермо, като в Палермо е бисирано цялото първо действие.

Партитурата на „Бохеми“ съдържа най-вълнуващите характеристики на Пучиниевата лирична музикална концепция – искрено-топла мелодика, бликаща емоционалност, романтични оттенъци и драматизъм. Сценичното действие е изтъкано от жанрово-комични сцени, редуващи се с лирични епизоди и моменти, наситени с драматизъм, граничещи с трагична обреченост, мрачна поетика, психологизъм със сгъстени краски в емоционалния спектър, но без излишен патетизъм.

Гениалният Пучини е втъкал по непосредствен начин безгрижния смях, характерен за парижката бохема, вървящ паралелно с пламенните любовни чувства и терзания, преминаващи в мрачните нюанси на неутешимата мъка, предвещаваща трагедиен край. Музиката на Пучини изобилства от мелодични арии, дуети и ансамбли, в които се отразяват с психологическа вещина образите на героите. Важна роля в цялостната постановка е отредена и на оркестъра, а лайтмотивите се проявяват в тъканта на сценичното действие в зависимост от душевните състояния на героите.

Билети за „Бохеми“ - на касата на Операта, каса „Часовника“ /пред хотел „България“/, както и в мрежите на Eventim - https://www.eventim.bg/bg/bileti/bohemi-burgas-opera-652454/event.html?ca=2 и Grabo - https://grabo.bg/burgas/opera-03v746d.