Снимка: БТА |
Покрити бяха над 99,5% от секциите на страната с видеонаблюдение. Това заяви на брифинг в Министерския съвет служебният министър на иновациите и растежа Росен Карадимов, който беше определен от служебното правителство и за координатор за провелите се избори на 27 октомври.
Заедно с министъра на електронното управление Валентин Мундров дадоха брифинг за организацията на видеонаблюдението в реално време и видеозаснемането след края на изборния ден на 27 октомври.
Според министър Карадимов служебното правителство е "свършило перфектно своята работа" по организацията на видеонаблюдението в секциите.
Нещо повече - за всички проблеми, които възникнаха през последните няколко дни, свързани с жалби, оспорвания, коментари, аргументите за тях се черпят от видеонаблюдението. Това означава, че видеонаблюдението като процес, покрил над 99% от секциите, е осигурило в пълна степен честността на вота, каза министър Росен Карадимов.
"Всички проблеми, които възникнаха в последните дни, свързани с жалби, оспорвания, коментари, са свързани, и аргументите за тях се черпят от видеонаблюдението", каза министър Карадимов.
Относно хартията за машините за гласуване Карадимов заяви, че при тези избори се е доказало, че законодателната промяна от 2022 г. - хартията да бъде поверена единствено на печатницата на БНБ, е изключително правилно решение и насочено към превенция на манипулации при машинното гласуване.
"Ако доставката на хартията се извършва от фирмата, избрана да извърши подготовката на машините, то тогава има значителна концентрация на процеси в едно лице. Затова следва да има разделение на функциите в процеса, за да има контрол", каза Карадимов.
"Твърденията за лошо качество могат да се определят като тежки спекулации. На този вот има дефектирали 125 машини. Причината не може да се търси в качеството на хартията", добави той.
По думите му правителството няма информация и "не е длъжно да има информация" дали частта от Обществената поръчка, обявявана от ЦИК, е изпълнена - дали е изпълнена пълна профилактика на периферията на машините.
"Прозрачността беше основен акцент в дейностите, свързани с изборите от МЕУ, каза министър Мундров.
"Видеозаснемането и излъчването при преброяването на бюлетините в СИК е допълнителен инструмент за гаранция на прозрачността на вота," подчерта министър Мундров.
Той посочи, че видеонаблюдението е надградено и резултатите от това са видими. Включително картината от живото излъчване е с по-високо качество, каза Мундров.
Той посочи, че в над 98 % от секциите е имало видеоизлъчване при броенето. Излъчване е имало в 11 400 секции от 11 626. При предходните избори този процент е бил 95 %.
"Записи липсват от 60 устройства като това е от малки населени места предимно", каза още той.
Машините за гласуване, това, което надградихме - доверието в машините бе доста намалено миналата година. МЕУ удостовери машините повече от две седмици преди да се проведат изборите, изграден бе и т.нар. изпълним код. При тези дейности медиите и външни лица участваха и можеха да виждат всичко на живо. С цел осигуряване на по-голяма сигурност, в методиката на удостоверяване бе включен и параметизиращият софтуер - с него се нрастрйства всяка секция по какъв начин да бъдат заложени кандидат-депутатските листи, преференциите във всеки един РИК. С цел повишаване на сигурността, поискахме да се осигурят от изпълнителя три елементарни неща. Фирмата изпълнител отказа да ги извърши. Ще ги препоръчаме отново, за да може в следващите избори да бъдат направено, независимо кога са те.
Бяха осигурени 50 експерта, проверени бяха над 3306 машини. Включително и аз през нощта, тъй като бяха намирани всякакви оправдания, за да не бъдат представени възможности за проверка по време на инсталирането на машините. Намерихме вариант на извадков принцип да проверим всеки МИР. Машините се инсталираха от изпълнителя не по предварително подадения график. Бяхме информирани, че няма достатъчно пломби с червен цвят, проверявахме и дали пломбата, там, където са двете флашки, е добре затегната. Препоръчваме тези пломби да бъдат доставени от друг, различен от изпълнителя доставчик, за да има по-голяма сигурности убеденост в хората, че машините са сигурни. Може би не само поради тези причини мога да кажа, че успяхме да върнем доверието в машините, като на тези избори, сравнено с миналите, са гласували над 220 000 души повече с машина.
Този път, сравнено с миналия път, сме проверили 3306 машини, максималният брой проверки преди това е бил не повече от 100", каза министър Мундров.
Министър Карадимов бе категоричен: "От началото на подготовката на изборите се опитвахме ясно да разграничим правомощията на изпълнителната власт и тези на ЦИК. Изборите се провеждат от ЦИК - тя приема всички актове, методология и контрол върху изборния процес. Изпълнителната власт няма и не бива да има каквито и да е функции по отношение на изборния процес, тъй като е опасно за демокрацията. Всяка намеса на изпълнителната власт в изборния процес е опасна и противоречи на Конституцията. Това е първото правило, от което сме се ръководили. Подпомагахме ЦИК, правихме предложения. Когато Мундров осигури 51 експерти, те бяха осигурени като дясна ръка на ЦИК, която по изборен кодекс контролира машините преди тяхната експедиция. Правя тези уточнения - информацията и сигналите, които излизат, се основават на база видеонаблюдението, осигурено от изпълнителната власт. Те са свързани с дейността на СИК.
Дописването на протокол, неотчитането на бюлетини в протоколи са дейности на СИК. Изпълнителната власт няма никакви правомощия и не бива да има към дейността на комисиите.
Когато политически формации и партии релевират на общественото внимание нарушения в СИК - това е тяхно право, но когато го правят, трябва да отговорят дали са имали представители в тези СИК, тъй като те се формират от ЦИК на база предложенията на политическите партии, представени в предходния парламент. Те са гаранция за честността на вота. Няма как държавна структура, дори и ЦИК, да направи каквото и да било, след като вътрешната саморегулация е поверена на политическите партии. СИК са назначени по предложение на партиите. От включването на камерата до изключването ѝ изпълнителната власт няма никакви правомощия, и слава Богу."
"Като българин, виждайки кухнята на изборния процес, не можех да повярвам, че най-свещеното нещо в една държава, най-свещеният суверенитет в една държава, е поверен на две частни фирми - едната съхранява машините, а другата осигурява работата на машините. Не сме повдигали този въпрос по време на кампанията, защото щеше да обвини служебният кабинет, че се съмняваме в машините. Експертите на изпълнителната власт, в помощ на ЦИК, на моменти бяха безпомощността на своеволията на две частни фирми", каза Карадимов.
Не може министър на електронното управление да ми праща съобщение в два сутринта, защото без присъствието му нямаше да бъдат проверени и 1/10 от тези машини. Ако правим предложение, което да залегне в Изборния кодекс, то е държавата да си заеме мястото в този процес. Машините да се съхраняват в държавен склад; кодът да бъде собственост на държавата, а не лицензиран на нея; контролът, който се осъществява, да бъде осъществяван ефективно от държавата. Това не е въпрос на честност на изборния процес, а е въпрос на достойнство", каза още той
"Обидно е за България софтуерът на машините и кодът му да не са собственост на държавата", заяви Мундров.
Той уточни какви са "своеволията" на частната фирма в склада: "Закъсняла инсталация на софтуера от страна на "Сиела". Имаше перфектни условия за инсталиране на софтуера предходния четвъртък и петък преди изборите. Бе приет график за инсталация, включващ нощно инсталиране на софтуера. 51 държавни служители не могат да се ангажират да са там нощем. Поставихме внимателно въпросът със съдействието на ЦИК да се прави проверка на нощно инсталирания софтуер. Тогава се оказа, че фирмата, която държа склада, не може да размести стелажите с инсталираните машини, а на експертите им бе отделено място без захранване, на което трябваше да бъдат проверявани машините."
"Голяма част от медиите снимаха в склада през деня. Това беше пак
благодарение на министър Карадимов и на мен, за да видите какво се
случва вътре. Представители на изпълнителната власт или на ЦИК
отсъстваха понякога, нощно време, съгласно графика, предоставен от ЦИК,
който също така не се спазваше, се инсталираха машини за различни
РИК-ове. Целият процес протече от 22-ри до 24-ти октомври, като се
работеше на 24-часова работа. По време на 24-часовата тези държавни
служители работят на 8-часов работен ден. Не можем да подпомогнем ЦИК да
бъде наблюдавано инсталирането през цялото време. Отвън се охранява от
жандармерия, вътре има представители на две частни компании. В
болшинството от време няма представители на ЦИК или на изпълнителната
власт. Пораждат се съмнения при инсталацията на софтуера, нямаме
съмнение в честността на вота обаче. Направихме проверка на извадков
принцип въпреки съпротивата", поясни още министър Мундров.