Страници

вторник, 28 януари 2025 г.

Параходство БМФ показа счупената котва на "Вежен", провеждат собствено разследване на инцидента с кораба / видео

Скрийншот: NOVA

Параходство БМФ провежда собствено разследване на инцидента с кораба "Вежен". Това съобщи на брифинг от Варна изпълнителният директор капитан Александър Калчев и показа снимки на счупената котва.

По думите му вълните в района на инцидента са достигали 3 метра, заливали са плавателния съд и изтеклата котва е именно в резултат на тези големи вълни, а не на злонамерени действия.  

"Проведохме наше разследване и събрахме снимки, които доказват, че няма умисъл в инцидента в Балтийско море", коментира капитан Калчев.

"Информацията за метеорологичните условия в морското дело се взима от специализирани източници - в този случай от системата за безопасност "Навтекс", която работи за Балтийско море. Смятаме, че не е налице саботаж. За това сочат свидетелства, събрани в това начално разследване, което БМФ извършва за инцидента, и е събран съответно доказателствен материал, а именно снимки. Инцидентът се случва в близост до остров Готланд. На 25 и на 26 има предупреждение за лошо време и ветрове със скорост 22-23 метра в секунда, вълната е била над 2,5-3 метра, а не метър-метър и половина", обясни изпълнителният директор на БМФ.

Снимка: БТА

Той показа и снимки от камерите на кораба, на които се вижда как вълните се разбиват в носовата част и заливат кораба, а също така и кадри от счупената котва и други повредени елементи на плавателния съд.

Скрийншот: NOVA

"Нашето виждане е, че заради ударите на вълната осигурителните елементи са поддали. Тази котва заедно с веригата тежи над 7 тона. В продължение на часове се е деформирал гилотинният стопор и звено по звено веригата е слизала бавно и не е било лесно екипажът да разбере, че се е случило нещо подобно. Мисля, че това доказва, че няма основание да смятаме, че става въпрос за злонамерени действия", категоричен е Калчев.

Скрийншот: NOVA

По думите му политическото оцветяване на случилото влияе изключително негативно не само на компанията, но и на цяла България.

Скрийншот: NOVA

"Апелирам журналистите да запазят търпение и нека експертите да си кажат мнението. Вярвам, че има достатъчно добри екипи в Швеция, които могат да направят качествен анализ и да разберат истинската причина за инцидента. Ако ние сме причинител на това скъсване. Политическото оцветяване е вероятно много интересно, но то влияе на имиджа не само на компанията, а и на България. Корабът плава под малтийски флаг и истината трябва да се каже", добави капитанът.

Разследващите на инцидента със скъсания кабел в Балтийско море все още не са се качили на борда на кораба "Вежен", каза още Калчев, цитиран от БТА.

По думите му, на борда вече са се качили представители на държавния бордови контрол, които извършват някаква проверка. Това е нормална практика, тъй като е рапортувано, че корабът е участвал в произшествие, обясни Калчев. Той посочи, че хора от екипа, който ще извършва разследването, за което корабът беше отклонен, на борда все още няма.

Разбира се, те трябва да изследват и повредата на кабела, следи по дъното. Но на борда не са се качвали разследващи и не са водени интервюта с екипажа, посочи изпълнителният директор.