Скрийншот: NOVA |
Параходство БМФ провежда собствено разследване на инцидента с кораба "Вежен". Това съобщи на брифинг от Варна изпълнителният директор капитан Александър Калчев и показа снимки на счупената котва.
По думите му вълните в района на инцидента са достигали 3 метра, заливали са плавателния съд и изтеклата котва е именно в резултат на тези големи вълни, а не на злонамерени действия.
"Проведохме наше разследване и събрахме снимки, които доказват, че няма умисъл в инцидента в Балтийско море", коментира капитан Калчев.
"Информацията за метеорологичните условия в морското дело се взима от специализирани източници - в този случай от системата за безопасност "Навтекс", която работи за Балтийско море. Смятаме, че не е налице саботаж. За това сочат свидетелства, събрани в това начално разследване, което БМФ извършва за инцидента, и е събран съответно доказателствен материал, а именно снимки. Инцидентът се случва в близост до остров Готланд. На 25 и на 26 има предупреждение за лошо време и ветрове със скорост 22-23 метра в секунда, вълната е била над 2,5-3 метра, а не метър-метър и половина", обясни изпълнителният директор на БМФ.
Той показа и снимки от камерите на кораба, на които се вижда как вълните се разбиват в носовата част и заливат кораба, а също така и кадри от счупената котва и други повредени елементи на плавателния съд.
"Нашето виждане е, че заради ударите на вълната осигурителните елементи са поддали. Тази котва заедно с веригата тежи над 7 тона. В продължение на часове се е деформирал гилотинният стопор и звено по звено веригата е слизала бавно и не е било лесно екипажът да разбере, че се е случило нещо подобно. Мисля, че това доказва, че няма основание да смятаме, че става въпрос за злонамерени действия", категоричен е Калчев.
По думите му политическото оцветяване на случилото влияе изключително негативно не само на компанията, но и на цяла България.
"Апелирам журналистите да запазят търпение и нека експертите да си кажат мнението. Вярвам, че има достатъчно добри екипи в Швеция, които могат да направят качествен анализ и да разберат истинската причина за инцидента. Ако ние сме причинител на това скъсване. Политическото оцветяване е вероятно много интересно, но то влияе на имиджа не само на компанията, а и на България. Корабът плава под малтийски флаг и истината трябва да се каже", добави капитанът.
Разследващите на инцидента със скъсания кабел в Балтийско море все още не са се качили на борда на кораба "Вежен", каза още Калчев, цитиран от БТА.
По думите му, на борда вече са се качили представители на държавния бордови контрол, които извършват някаква проверка. Това е нормална практика, тъй като е рапортувано, че корабът е участвал в произшествие, обясни Калчев. Той посочи, че хора от екипа, който ще извършва разследването, за което корабът беше отклонен, на борда все още няма.