С дългоочакваното създаване на редовен кабинет можем поне временно да оставим настрана политическите боричкания и междуособици и да върнем дневния ред върху належащите и забавни с години (ако не и десетилетия) реформи.
Сред най-належащите промени са тези в училищното образование, където проблемите са ясно видими и диагностицирани*, но далеч няма консенсус за насоките на промяна. През последните седмици на преден план излизат две теми - потенциална забрана ползването на мобилни телефони в училище и връщането на оценките за дисциплина. Тези идеи адресират повърхностни проблеми и предлагат също толкова повърхностни решения, които ще имат само козметичен ефект върху резултатите на учениците и продукта на училищното образование.Първата идея се появи през есента (но за нея се говори от години) като инициатива на отделни училища, след което се заговори и за въвеждане на забрани в цели области. Причината е ясна - смартфоните, достъпът до интернет, социални мрежи и видео могат да водят до разсейване и загуба на концентрация от далеч по-малко привлекателните уроци и образователно съдържание. Привържениците на забраните на достъп до устройства се позовават и на практика на отделни европейски държави, които обмислят или са въвели подобни режими в опит да подобрят фокуса на учениците. Другото предложение идва от образователния синдикат към КТ "Подкрепа" и включва връщането на оценките за дисциплина, или "поведение", познати от времето на Народната република. При лошо представяне учениците следва да бъдат санкционирани, а оценките на поведението им в училище да са от значение при кандидатстване.
И двете предложение представляват, на практика, признание, че училищата, преподавателите, директорите и образователните власти не могат да контролират средата в училищата. Най-лесното решение е да се лекуват симптомите - да се отнемат на устройствата на учениците и да започне по някакъв субективен критерий да се оценява дисциплинира и доброто им поведение**. Никой от тези подходи обаче не адресира корена на проблемите - защо учебната среда и уроците са толкова безинтересни, че учениците предпочитат социалните мрежи, защо учителите не успяват да вдъхновяват децата и защо директорите нямат контрол над това какво се случва в собствените им училища, защо семействата масово не се интересуват от успехите и провалите на децата си.
Никой от тези проблеми, разбира се, няма да се реши чрез отнемане на телефони и оценка на поведението на учениците. Още повече, подобни козметични мерки могат да отвлекат вниманието от истински нужните реформи в училищното образование; не е изключен сценарий, в който новият екип в министерство на образованието да въведе тези и още няколко малки и не особено смели идеи и да обяви образователната реформа за успешно приключена.
Важните сфери за промяна са съвсем другаде, а именно:
- Финансовият модел, който не се интересува от качеството на образованието и постиженията и знанията на учениците, а само от бройките;
- Учебните програми, които ограничават свободата на учителите и училищата да разгърнат пълния си потенциал;
- Фундаменталната грамотност, както четивна, така и математическа, която убягва на все повече ученици;
- Скъсаната връзка между професионалното образование и пазара на труда;
- Изостаналите училища (и цели региони), които не се справят с дори много занижените изисквания на българските външни оценявания и зрелостни изпити;
.... и много, много други.
Не че не е добре да се разгледат фундаменталните причини, които карат учениците да "се държат лошо" в училище, да се разсейват и да не обръщат внимание на уроците - тъкмо напротив. Пускането по най-лесното решение - забрани, ограничения, оценки, обаче заобикаля този задълбочен поглед и търси вината единствено и само у учениците, докато върху поведението им влияят многобройни фактори както на училищата, така и на семейната среда. Най-вече не бива да ограничаваме реформата до дисциплината, тъй като корените на големите проблеми са съвсем другаде.
*Виж тук, тук, тук, тук и тук част от актуалните текстове на ИПИ по различни проблеми в училищното образование.
*Паралелите със системите на социален кредит, ползвани в тоталитарните държави оставяме засега настрана.
*Адриан Николов работи по темите за бедността и неравенството, пазара на труда, образованието и регионалното развитие. Има магистърска степен по сравнителна политология от университета в Тарту, Естония и бакалавърска степен от Софийския университет. Фокусът на академичната му дейност е върху влиянието на икономическото развитие и динамика върху изборните резултати и доверието в управляващите партии.
Статията от бюлетина на ИПИ е публикувана ТУК >>