понеделник, 10 февруари 2025 г.

Шофьор, не пуснал момичета да слязат от тролей късно вечерта, получи предупреждение за уволнение

Снимка: Булфото

 След няколко сигнала на граждани, че шофьор на тролейбус №2 в София е отказал да им спре и ги е заключил в превозното средство, въпросният водач получи предупреждение за уволнение. 

Единият случай, за който БНТ съобщи, е от 29 януари, малко след 22.00 часа. Две момичета се качват в тролей №2. Когато наближават Софийския университет, тролеят променя маршрута си. Момичетата изпадат в паника. Докато едното говори с водача в опити да го убеди да спре, другото звъни на телефон 112. На спирката след "Плиска" водачът спира, но не отваря вратите. 

"Изглеждаше като че ли е в маниакален епизод. Все едно иска да ни направи нещо. На нея ѝ е казал как ще ни заведе на депо и ще видим там какво се случва. Аз се опитвах, знам, че звучи глупаво, но се опитвах да счупя вратите с четка за коса, защото нямаше чукчета. Много ни уплаши, много беше страшно", разказва една от потърпевшите.

В подобна ситуация е попадал и Валери Шолевски, който подава сигнал до прокуратурата. Заведено било и дело, след което се оказало, че няма виновни.

"Това може би е някаква порочна практика между кръг от хора или самият шофьор е същият. Няма доказателства за заплахите, които отправяше, тъй като камерите в тролея не записват звука. Шофьорът не ми каза, че тролеят е за депо, затвори вратите и загаси лампите. Започнаха обиди и закани, заплахи. Шофьорът изглеждаше ядосан и преуморен. Взех аварийния чук и разбих предната врата. След проверката оправдаха шофьора с мотива, че е инцидент", разказа в "Денят започва" потърпевшият Шолевски. 

По случая с момичетата бе започната проверка от "Столичен електротранспорт", която приключи с предупреждение за уволнение. 

Сигналите обаче поставиха на дневен ред явяването на психотестове на професионалните шофьори. Наредбата, променена преди две години, вече не ги задължава да минават веднъж на всеки три години. Сега такъв тест се прави единствено при първоначалното постъпване на работа. Мотивът на законодателя бе, че твърде малко водачи получавали ниска оценка.

Въпреки че законът не го изисква, от "Столичен електротранспорт" все пак правят тестове на водачите на всеки три години. "Минават периодично, подсещаме ги отвън, който е пропуснал. Не мисля, че човекът има някакви отклонения", коментира инж. Тихомир Вълов, началник депо в "Столичен електротранспорт".

Поне 21 водачи на тролейбуси (или близо 10% от всички шофьори на тролейбуси в столицата) не са минавали на психотест повече от три години, гласи бележка на административната сграда на депо "Искър". Дали водачът на тролей номер 2 е един от тях на този етап от "Столичен електротранспорт" не дават отговор. 

Пожелателният характер на периодичното психотестване е грешка, смята Мина Касабова, главен психолог в специализирана психологическа лаборатория за автомобилен транспорт. 

Шофьорите са много по-малко от необходимото, за да обслужват над 120 тролейбуса. В момента се търсят 80 човека. Това води до много извънредни часове, психично натоварване и липса на достатъчно почивка. Психотестовете обаче не измерват т. нар. бърнаут (синдром на прегарянето). 

"Специално бърнаутът не се изследва. Ние гледаме други характеристики. Има нови проучвания в областта на транспортната психология, биха могли да се надградят нещата. Но ние гледаме доста основни и базисни неща - концентрация, внимание, памет, тези лични характеристики, които на мен по-скоро ми звучат като възпитание - да си отговорен, да си толерантен, решителен, постоянен, да си емоционално зрял", казва още психологът Мина Касабова.

Тестовете са стандартизирани за всички психолаборатории и са изработени от експерти в Министерство на транспорта, а годността им е безсрочна.

Новините от днес и със задна дата