сряда, 5 март 2025 г.

Вълчев предлага повече часове по математика, но без задължителна матура по предмета

  

"Матура по математика, ако има, няма да е скоро. Разговорът за насърчаване на изучаването на математика по-скоро приключва с темата за матура по математика, а не започва с нея. Трябва да направим много неща преди това - в учебните програми, в учебния план да увеличим часовете, да имаме повече учители.

Основното ни ограничение да разширим изучаването на математика в гимназиалния и прогимназиалния етап е заради липсата на учители по математика". Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по Българската национална телевизия.

Задължителна матура по математика - едва ли ще е скоро

На въпрос ще има ли задължителна матура по математика, министър Вълчев не даде категоричен отговор, но обясни, че прогнозите са, че днешните ученици ще сменяват по три пъти професии в трудовия си живот - "не работни места, а професии".

"Това означава, че те постоянно ще трябва да се адаптират и да учат. Голяма част от тях ще бъдат активни до 2075 г. Можем да предположим, че професиите на бъдещето ще изискват по-широка база от умения и компетентности. Нашата система е прекалено амбициозна откъм специализации. Ако погледнете професионалното и профилираното образование в гимназиален етап, ние имаме доста амбициозни профили. Искаме за 12 години децата да научат това, което обикновено се учи за 14 или 15 години, защото беше свален материал от висшето образование, тоест системата на училищното образование подпомага системата на висшето образование", посочи Вълчев. 

Той отбеляза, че от друга страна има допълнителни предмети, от които не остава време, "възпроизвеждаме културата на заучаване, децата препускат и учителите, натрупват дефицити, демотивирани са". Това според министъра най-остро се вижда при математиката и физиката за сметка на чужди езици. В гимназиалния етап има повече часове по чужди езици сумарно във всички училища отколкото по математика и природни науки взети заедно", обясни министър Красимир Вълчев.

По-хибридни профили, по-малко фактология

Той каза, че едно от предложенията, които ще се направят в Закона за предучилищното и училищното образование, е да има по-хибридни профили.

"По-широката основа е по-добрата парадигма за бъдещето. Една от най-важните цели е да освободим пространство - време на учителите и учениците. Можем да жертваме част от амбицията на профилираното образование, защото, ако погледнете учебните планове на профилите, те са прекалено натоварени и трудни", каза още министърът. 

Според него могат да се изчистят учебните програми от фактология, защото имаме базови знания, които формират умения, но имаме и чиста фактология, която не е необходима в днешния свят. Да имаме повече часове за затвърждаване на умения, за упражнения, особено по математика и физика виждаме драматичен проблем. Повсеместно лоши са резултатите ни по математика и природни науки, затова са и такива резултатите от международното изследване PISA", смята Красимир Вълчев.

Часове по религия и добродетели, "за да направим децата добри"

Той добави, че ще има и предложения за задължителен час по религия и добродетели. "Един час по добродетели и религия, нещо, което ние възнамеряваме да предложим, още повече ще усилим това възпитание. Това според него е начин да обединим усилията си с вероизповеданията, с Българската православна църква, най-вече - да направим децата добри хора.

"И в момента имаме свободноизбираем предмет "Религия". Учителите казват, че при тях децата стават по-ученолюбиви и намалява агресията. Ще бъде в задължителния учебен план с възможност за избор на програми. Ако детето или родителят не желае да избере с елементи на конфесионално образование, ще има възможност да избере без такива елементи - етика, философия, история на религиите. Но пак ще бъде час по възпитание в добро".

Оценка за дисциплина - Вълчев подкрепя, но все още се обсъжда

По темата за въвеждането на оценка за дисциплина министър Вълчев отбеляза, че в Италия са върнали този тип оценяване. "И в училище, и в обществото ни доминира усещането за липса на ред. Дисциплината е базова предпоставка за добро обучение. Аз лично подкрепям оценка за дисциплина, това е една от темите, които обсъждаме, но заедно със системата от санкции. Все още съм въздържан да говоря конкретно, тъй като нямаме решение", заяви Вълчев. 

През май-юни ще бъдат внесени тези промени в Народното събрание. Това (оценката за дисциплина) ще бъде темата, която ще поставим на обсъждаме този и в следващия месец", посочи министърът. 

Новините от днес и със задна дата