Страници

събота, 19 април 2025 г.

Благодатният огън се спусна в храма над Божи гроб (снимки)

Снимка: АР/БТА

Благодатният огън се спусна на Велика събота в навечерието на Възкресение Христово в храма на Гроб Господен (Църквата "Възкресение Христово") в Йерусалим, съобщиха световните телевизионни канали.

Благодатният огън слиза в Кувуклията - параклис в центъра на църквата "Възкресение Христово", скриващ пещерата на Божи гроб, където има особено почитана от всички християни плоча - под нея е било погребението на Иисус Христос. През цялата история никой не е успял да разкрие тайната на слизането на Благодатния огън, въпреки многобройните опити.

 

Церемонията е ръководена от патриарха на Йерусалим Теофил III, съобщи БТА. 

Благодатният огън символизира светлината на Възкресението Христово, вярващите го смятат за светиня.

Вестта за Възкресението на Сина Божий е радост за човешкото сърце, се казва в патриаршеското и синодално послание за Възкресение Христово

 "Вестта за Възкресението на Сина Божий е радост за човешкото сърце. Нашето свидетелство за Победителя на смъртта, разпнатия и възкръснал наш Господ и Спасител Иисус Христос, е свидетелство на радостта, на вярата и надеждата. А затова и проповедта ни за Христовото Възкресение е проповед за тържеството на живота - за победата, която е била удържана, заради нас, от нашия Бог и Творец, Който е Самият Живот и единствен Източник на живота. Който от любов сътвори света и човека и Който - отново в изява на Своята безпределна любов - стана и нашият Спасител от греха, тлението и смъртта (срв. Йоан. 3:16; 10:10). В Деня на Възкресението ние прославяме победата на Живота", се казва в патриаршеското и синодално послание за Възкресение Христово.

В него се отбелязва, че "вярата на Църквата в чудото на Възкресението е вяра, която се основава на лично свидетелство. Гласът на Църквата и до днес е гласът на жените-мироносици - тези първи свидетелки на Възкресението. Това е и гласът на светите апостоли, които в продължение на четиридесет дена след Пасха общуваха с възкръсналия Спасител и станаха "очевидци на Неговото величие" (2 Петр. 1:16). Това е гласът на свети апостол Тома, който, след като се увери лично в истинността на Възкресението изповяда: "Господ мой и Бог мой!" (Йоан. 20:28). Това е гласът на всички светии, които с Христовата благодат победиха в борбата с греха и станаха причастници на Христовото възкресение. Това е гласът на светата Църква, която и днес не престава да благовести и да проповядва Евангелието на царството Божие достъпно за всички човеци, чрез вярата във Възкръсналия Спасител и живот по Неговите заповеди".

"От въплъщението и до самия край земният живот на Богочовека Христа е изпълнение на божествения замисъл, за който свидетелства още на първите си страници светата Библия: "да сътворим човек по Наш образ, (и) по Наше подобие" (Бит. 1:26). Божият образ, по който сме сътворени, не можеше да възходи към богоуподобяване, докато човекът, венецът на Божието творение, оставаше в плен на греха и смъртта. Тъкмо затова и Христос се въплъти и живя между нас - пълен "с благодат и истина" (Йоан. 1:14), възприел увредената от греха наша природа - за да я обнови и прослави, та "ония, които Го приеха,... вярващите в Неговото име" да могат "да станат чеда Божии" (Йоан. 1:12) и участници в това обновление и преображение, което, съгласно Божието откровение, ние очакваме в реалността на новото творение и в тайнството на всеобщото възкресение", казват в посланието си българският патриарх и Софийски митрополот Даниил, и митрополитите от Светия синод.

Те отбелязват, че делото на човешкото спасение вече две хилядолетия продължава в онези, които са Христови. Следвайки вярно заръката на Спасителя (срв. Мат. 28:19), Църквата не спира да проповядва и да кръщава, а Господ невидимо за очите ни продължава да прибавя към нея такива, които се спасяват (срв. Деян. 2:47). Продължава да действа, разбира се, и "тайната на беззаконието" (2 Сол. 2:7), на противенето на Божията воля, което в наши дни достига невиждани в човешката история измерения и мащаби, ала ние знаем, че тържеството на богопротивния дух, на злото и греха е вече само привидно, тъй като победата, удържана от Възкръсналия от мъртвите Син Божий и Син Човешки, е начало на нова епоха - епоха, в която смъртта е обезсилена и е отменена, и няма последната дума, защото в тайнството на Кръста, Гроба и Възкресението тя беше "погълната с победа" (1 Кор. 15:54).

"Нека радостта от вестта за Христовото Възкресение бъде неизменно с нас - както ни призовава и Сам Спасителят в светото Евангелие (срв. Мат. 28:9) и както нееднократно ни призовават и Неговите апостоли: "Радвайте се винаги в Господа, и пак ще кажа: радвайте се... Господ е близо" (Фил. 4:4-5). Дори и в най-дълбока скръб, безнадеждност и отчаяние - радвайте се! Дори в моменти на съмнения и най-тежки изпитания - радвайте се! Дори изправени пред цялата привидна сила и всемогъщество на злото - радвайте се! Защото, както днес тържествено ликува Църквата, "Христос възкръсна от мъртвите, като със смърт смъртта потъпка и на тия, които са в гробовете, живот дарува" (Тропар на Пасха).

Всесърдечно поздравяваме с празника на Христовото Възкресение всички верни чеда на светата ни Църква - в пределите на Родината ни и далеч от нея, с архипастирски благопожелания за мир и радост във Възкръсналия от мъртвите Христос Господ.

Божията всеопрощаваща и всепобеждаваща любов и велика милост, благодатта и общението в Пресветия Божий Дух да бъдат с всички нас!", с този благослов завършва патриаршеското и синодално послание за Възкресение Христово.


Празничните богослужения за Възкресение Христово ще започнат тази вечер в 23:30 часа. В патриаршеската катедрала "Св. Александър Невски" богослужението ще започне с отслужването на полунощница с утреня, а след възвестяване на Христовото Възкресение, ще има и света литургия. Богослужението ще бъде възглавено от българския патриарх и Софийски митрополит Даниил.

Ще има и лития до Синодалната палата, откъдето ще бъде взет Благодатният огън, който се съхранява в Синодалната палата, за да бъде пренесен до патриаршеската катедрала "Св. Александър Невски".